۰
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۲
یادداشت/ مجید بامری

داستان گاز در سیستان و بلوچستان

اغلب نقاط روستایی و شهری سیستان و بلوچستان، همچنان به گاز شهری دسترسی ندارند.
داستان گاز در سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری صدای بلوچ، مجید بامری خبرنگار بلوچ یادداشتی را جهت انتشار ارسال کرده است: شاید برایتان جالب باشد که بدانید که علت تشکیل صف‌های کپسول گاز (سیلندر) در سیستان و بلوچستان چیست و چرا با شروع فصل سرما و یا ایامی خاص مثل ماه رمضان این مورد تشدید می‌شود، برای دانستن آن، مطلب ذیل را تا انتها مطالعه کنید‌.
 
شهرستان دلگان در مسیر (۵ کیلومتر فاصله) خط لوله گاز از عسلویه به پاکستان قرار دارد، خط لوله‌ای که در دولت اول احمدی‌نژاد کار انتقال آن انجام شد، درهمان دولت اول احمدی‌نژاد گازرسانی به شهر ایرانشهر انجام شد، گرچه که روستاها و مناطق حاشیه‌ای این منطقه مهم کشور همچنان فاقد لوله‌کشی گاز هستند.
 
در دولت دوم احمدی‌نژاد اما از آن شور گازرسانی کاسته شد تا اینکه اوسط هاشمی ضعیف‌ترین استاندار سیستان و بلوچستان در پاییز ۹۴ اعلام کرد که کار گازرسانی دلگان و بزمان تا اواسط ۹۶ (همان ایام انتخابات ریاست‌جمهوری) انجام خواهد شد، اما در همان ایام تبلیغات در رسانه‌ها اعلام شد که گاز به زاهدان رسیده موضوعی که علی‌رغم گذشت ۴ سال مشخص می‌شود گرچه گاز به زاهدان رسیده؛ اما به همه نقاط آن نه.
 
اما لوله‌کشی معابر مرکز شهرستان دلگان برای گازکشی از اوایل سال ۹۹ آغاز و مدتی بعد به پایان رسید، اما همچنان منازل گازکشی نیست، با این تفاسیر گرچه گاز به دو یا سه شهر سیستان و بلوچستان رسیده؛ اما اکثر مناطق پهناورترین استان کشور همچنان از این نعمت خدادادی بی‌بهره‌اند.
 
از سویی دیگر مردم برای آشپزی و برخی هم برای گرمای منازل در زمستان‌ و تعداد معدودی هم برای سوخت خودروها از سیلندر گاز استفاده می‌کنند، قاچاق به آن‌سوی مرزهای کشورمان، را هم به موارد ذکر شده اضافه کنید.
 
داستان حمل سیلندرهای گاز شاید در اغلب نقاط کشورمان به نوستالژی تبدیل شده؛ اما در اکثر نقاط شهری و روستایی پهناورترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان همچنان جریان دارد.
 
درهرحال می‌طلبد دولت سیزدهم با کار کارشناسی دقیق و برنامه‌ریزی و اقدامی جهادی، نسبت به رفع این معضل چندین ساله و داستان کلیشه‌ای اهالی سیستان و بلوچستان، اقدام و چاره‌ای اساسی کند.
 
انتهای پیام/ م.ب 
کد مطلب: 1861
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما