۱
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۴

زندگی به فرمان دیگران/ دخالت والدین، عامل اصلی جدایی ها

ک
ارشناس روانشناسی تربیتی گفت: بعد از ازدواج اصرار در تغییر رفتار مرد یا زن سبب مقاومت طرف مقابل، لجبازی، دعوا و قهر می شود و در نهایت داستان جدایی بر سر ناسازگاری پیش خواهد آمد پس بهتر است از ابتدا یک انتخاب درست انجام شود.
زندگی به فرمان دیگران/ دخالت والدین، عامل اصلی جدایی ها
به گزارش صدای بلوچ به نقل از عصرهامون، به درخواست پدرم که پای آبروی اش در میان بود پای سفره عقد با مردی نشستم که اندک علاقه و آشنایی به وی نداشتم. ماجرا بر سر دوستی دو یار قدیمی رقم خورد که اگر این وصل سر نمی گرفت عامل اصلی فاصله انداختن بین این دو دوست به شمار می‌رفتم. والدینم معتقد بودند اوضاع مالی پدر پدرام عالی است اگر با او ازدواج کنم کم کم علاقه و عشق به وجود می آید در ابتدا خیلی مخالفت کردم اما دیگر تحمل زخم زبان‌های پدر و دعواهای خانه را نداشتم.
اکنون هفت سال است از زمان ازدواج مان می گذرد و هنوز علاقه ای که همه منتظر به وجود آمدن آن بودند در ما ایجاد نشده است و فقط همدیگر را تحمل کردیم.
 همیشه آرزو داشتم با فردی ازدواج کنم که عاشقش باشم و به قول معروف مثل پروانه ها دور هم بگردیم اما هر چه تلاش کردیم نتوانستیم جایی در قلب یکدیگر برای هم باز کنیم. بهترین روزها و لحظات شیرین زندگیم را والدینم به کام من تلخ کرده بودند؛ پدرام هم قربانی این ماجرا بود.
 چه روزهایی که در میان جمع فامیل از من به عنوان دختر شاد و سرحال خانواده یاد می‌شد اما اکنون سیاه بختی تنها یادگاری هفت سال زندگی مشترک من با پدرام است.
عامل این بدبختی را والدین می دانستم چرا که آنها در جریان بودند من و پدرام هیچ شباهتی اخلاقی به یکدیگر نداریم اما باز هم به زور ما را پای سفره عقد نشانده و راهی خانه بخت کردند.
روزها، ماه ها وسال ها به تنهایی خود عادت کرده بودم یاوری نداشتم تا در زندگی راهنماییم کند با همه سختی و بلندی های زندگی و لجبازی های دوطرفانه خود ساختیم اما شنیدن خبر معتاد شدن پدرام حالم را دگرگون تر کرد. در ابتدا شوکه شده بودم اما مدتی بعد، از این ماجرا برای نجات جان خودم استفاده کردم اگرچه دنیا بار دیگر بر روی سرم آوار شده بود اما وقتی ماجرا را با خانواده همسرم در میان گذاشتم آنها من را مقصر اعتیاد پسرشان می دانستند. این موضوع را با والدین خود نیز مطرح کرده اما این بار هم آنها به جای اینکه حامی من باشند در جوابم گفتند دیگر کسی پیدا نمی شود با او ازدواج کنی؟نمی توانی اعتیادش را در دادگاه ثابت کنی؟ باید از همه حق و حقوقت گذر کنی؟ همه مردها همین طوری هستند و غیره. زندگی و جوانی ام را نابود کردند حالا نمی‌دانم چه کاری باید انجام دهم.
 
انتخاب درست به طلاق منجر نمی‌شود
محمدنعیم محمدحسنی عضو نظام روانشناسی کشور در این رابطه در گفتگو با خبرنگار عصرهامون اظهار داشت: طلاق معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش به وجود می آید.
وی با بیان اینکه مشاوران خانواده پنج علت نداشتن شناخت کافی زوجین از یکدیگر، امید تغییر در زندگی، نبود تفاهم، تکراری شدن و دخالت خانواده را از عوامل طلاق عنوان کردند، ادامه داد: زمانی که خانواده و خود فرد نسبت به خصوصیات و ویژگی های شخصیتی و رفتاری هم، آگاهی لازم را ندارند پس از تشکیل زندگی با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.
وی افزود: خانواده ها قبل از ازدواج فرزندانشان باید شرایطی را فراهم کنند که آنها بتوانند همدیگر را بشناسند و یادگیرند به ارزش‌های یکدیگر احترام بگذارند.
این کارشناس روانشناسی تربیتی معتقد است زوجین برای شناخت یکدیگر باید معیارهای مهمی از جمله مذهب، سن و سال، درآمد و عواملی از این دست را مدنظر قرار دهند و در انتخاب فردی که قرار است یک عمر کنارش باشند احساسات را دخیل نکنند.
محمد حسنی خاطرنشان کرد: بعد از ازدواج اصرار در تغییر رفتار مرد یا زن سبب مقاومت طرف مقابل، لجبازی، دعوا و قهر می شود و در نهایت داستان جدایی بر سر ناسازگاری پیش خواهد آمد پس بهتر است از ابتدا یک انتخاب درست انجام شود.
این مشاور خانواده با اشاره به اینکه با تشکیل زندگی مشترک کلمه «من» و «منیت» از بین می‌رود و کلمه «ما» جایگزین آن می‌شود، تصریح کرد: برای ادامه رابطه زناشویی مهارت هایی مانند گفتگو کردن، گوش دادن، درک کردن و توانایی حل مسئله باید در زوجین وجود داشته باشد.
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در ادامه گفت: رابطه زناشویی مانند یک گیاه است که برای رشد و جلوگیری از پژمرده شدن نیاز به رسیدگی دارد؛ بنابراین تازگی داشتن برای یکدیگر سبب می شود هر دو طرف از لحاظ عاطفی به هم نزدیک و حس مهم بودن را به یکدیگر منتقل کنند.
انتهای پیام/

 
کد مطلب: 6
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما