۱
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۳
واکنش علمای اهل سنت به سخنان روحانی به ارتباط بیشتر با اروپا؛

دیدگاه و سیاست مقام معظم رهبری در امور خارجه ؛ کشتی نجات بخش ملت است/ مسئولان کشورمواظب باتلاق های دیگری چون برجام باشند

علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دیدگاه و سیاست مقام معظم رهبری در امور خارجه ؛ کشتی نجات بخش ملت است ، عنوان کردند: مسئولان کشورمواظب باتلاق های دیگری چون برجام باشند.
دیدگاه و سیاست مقام معظم رهبری در امور خارجه ؛ کشتی نجات بخش ملت است/ مسئولان کشورمواظب باتلاق های دیگری چون برجام باشند
به گزارش صدای بلوچ به نقل از عصرهامون، کمتر از هشت روز تا دو ساله شدن توافق ایران با گروه5+1 که به نام برجام شهرت یافته، زمان باقی مانده است توافقی که درست در تاریخ 23تیر ماه 1394 و پس از ٢٨ روز مذاکره فشرده دستگاه دیپلماسی ایران و کشورهای غربی در پایتخت اتریش با هدف نگارش برنامه جامع اقدام مشترک منعقد شد تا پایانی باشد بر 22 ماه مذاکره درباره حق مسلم ملت ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای باشد، توافقی که از ابتدا اشکالات زیادی بر متن و الزام کشورهای غربی و مواد آن وارد بود اما سرانجام با وجود گلایه های مردم و مسئولین برجام بین ایران و 6 کشور "آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، آلمان و چین" منعقد شد.
علی ای حال همچنان تحریم ها علیه ایران نه تنها ادامه دارد بلکه در حال افزایش نیز است. علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دیدگاه و سیاست مقام معظم رهبری در امور خارجه ؛ کشتی نجات بخش ملت است، عنوان کردند: مسئولان کشورمواظب باتلاق های دیگری چون برجام باشند.
 
دیدگاه و سیاست امور خارجه رهبر؛ کشتی نجات بخش ملت است
مدرس حوزه علمیه اهل سنت بخش جالق سراوان با بیان اینکه سگ زرد برادر شغال است، گفت: هم به امریکا و هم به اروپا نمی شود اعتماد کرد چرا که این دو با هم بردار و خیانت کار هستند که این نشان‌دهنده عدم اعتماد به اروپا است‌.
مولوی اسماعیل رئیسی مدرس حوزه علمیه اهل سنت بخش جالق شهرستان سراوان در گفتگو با شستون با اشاره به آیات قرآن کریم، اذعان داشت: خداوند متعال بارها در قرآن مسلمانان را از مکر، حیله و خباثت کفار و مشرکین هشدار داده است و مسلمانان را آگاه می کند که در هیچ زمانی از مکر و حیله کفار در امان نخواهند بود.
وی با اشاره به تجربیات و بصیرت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران، افزود: مقام معظم رهبری بارها گفته اند که ایشان به طرف های مقابل مذاکره کننده همان گروه ۱+۵ خوشبین نیستند اما گفتند که مذاکرات را انجام دهند چرا که بنای دولت گفتمان و مذاکره بود.
مدرس حوزه علمیه اهل سنت بخش جالق شهرستان سراوان اضافه کرد: دولت برای برون رفت از تحریم و ‌بن بست اقتصادی با اروپاییان مذاکره انجام داد، که بارها بدعهدی ها  را از آنان شاهد بود چرا که ریشه و بنیان اروپاییان با حیله و مکر است و از آنان انتظار خوبی نمی رود.
مولوی رئیسی با بیان اینکه اروپا به کشورمان خیانت کرده است، گفت: سرشت اروپاییان در خیانت نهفته است و جز بدعهدی انتظار دیگری از آنان نمی رود.
 
خیانت کار بودن نشان‌دهنده عدم اعتماد به اروپا
وی به مدنظر بودن منویات مقام معظم رهبری در امور داخلی و خارجی تأکید کرد و اظهار داشت: دولت در چارچوب سیاست امور خارجه که از سوی مقام معظم رهبری تبیین شده است، گام بردارد و دیدگاه ایشان را مد نظر قرار دهد چرا که دیدگاه رهبر کشتی نجات بخش کشور است.
مدرس حوزه علمیه اهل سنت بخش جالق شهرستان سراوان خاطر نشان کرد: هر گاه دولتمردان از فرامین مقام معظم رهبری تخطی کنند، کشور در کشتی بی سر و سامان غرق می شود.
مولوی رئیسی با اشاره اینکه از دولتمردان انتظار اقدامات هوشیارانه تر و جدی تر می رود، گفت: هرگاه مقابل دشمن نرمش و سستی نشان دهیم، فشار های بیشتری و دیدگاه خود را به ما تحمیل می کنند.
وی با بیان اینکه «سک زرد برادر شغال است»، تصریح کرد: هم به امریکا و هم به اروپا نمی شود اعتماد کرد و علاوه بر اینکه هر دو این کشورها مانند برادر هستند، خیانت کار هم هستند که این خود نشان دهنده عدم اعتماد به اروپا است.
مدرس حوزه علمیه اهل سنت بخش جالق شهرستان سراوان در پایان افزود: در مذاکرات عزت، اقتدار، امنیت و حیثیت کشور مد نظر دولتمردان قرار گیرد و مذاکراتی که موجب زیر سوال رفتن تمامیت ارضی کشور و اقتدار شود، باید پرهیز شود.
 
مسئولان کشورمواظب باتلاق های دیگری چون برجام باشند
امام جمعه اهل سنت سرباز گفت: کشورهای اروپایی هم مانند آمریکا غیر قابل اعتماد هستند و مسئولان دولتی باید مواظب باتلاق های دیگری چون برجام باشند.
مولوی عنایت الله رسولی زاده در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به نکات منفی برجام و آثار مخرب این توافق در دو سال گذشته، اظهار داشت: جدا از تمامی آسیبهایی که از سوی این توافق متوجه ملت و کشور ایران شده است باید گفت که موضوع اعتماد دولت به استکبار از بزرگترین نکات منفی برجام بود، و این اعتماد بی جا باعث شد تا علاوه بر اینکه حق طبیعی ملت ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای ضایع شود تحریم های بس سنگین تر بر علیه ایران وضع شود.
وی افزود: از ابتدای منتشر شدن بندهای این توافق صدای اعتراض دلسوزان داخلی و حتی برخی کارشناسان خارجی بلند شده و نکات منفی آن گوشزد شد اما دولت بدون توجه به این سخنان و با این اعتقاد که "بستن با کدخدا بهترین راه است" وارد باتلاقی به نام برنامه جامع اقدام مشترک ایران و گروه 5+1 شد.
امام جمعه اهل سنت سرباز با تاکید بر اینکه ضرب المثل "بستن با کدخدا" برای ایران گران تمام شد، بیان کرد: ایران در اجرای قول های خود با صداقت پیش رفت تا جایی که بسیاری از دست آورد های انرژی هسته ای را زیر پا گذاشته و برای جلب اعتماد غرب از هیچ تلاشی کوتاهی نکرد تا جایی که قلب راکتور هسته ای اراک را با سیمان پر کردند اما در طرف مقابل غربی ها با عهد شکنی و بد قولی همیشگی، نه تنها قدمی مثبت برای اجرای این برجام برنداشتند که با بهانه های واهی تحریم های بیشتری را بر ضد ملت ایران تصویب کرده و به راحتی از زیر اجرای برجام شانه خالی کردند.
وی ادامه داد: قراردادهای میلیارد دلاری دولت با غربی ها و واردات عجیب و پرشتاب کالاهای بی ارزش آنان نیز نتوانست راه نجاتی برای برجام شده و غربی ها را برای رعایت مفاد آن ترغیب کند.
 
بستن با کدخدا برای ماسنگین تمام شد
رسولی زاده سفرهای مسئولین وزارت خارجه ایران به کشورهای اروپایی را از نشانه های تغییر موضع دولت در سیاست "بستن با کدخدا" دانست و گفت: آنچه از ظاهر این سفرها مشخص است دولت میخواهد این بار "بستن با اروپا را به جای بستن با کدخدا" امتحان کند اما هنوز چیزی از سفر آقای ظریف به فرانسه و بستن قراردادهای نفتی با توتال و دیگر شرکت های این کشور نگذشته بود که تحریم های جدید اروپا و فرانسه نشان داد هیچ فرقی میان آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی نیست.
وی در پایان با گلایه از اقدامات بدون فکر و شتاب زده دولت در سیاست خارجه، تصریح کرد: نباید به غربی ها اعتماد کنیم آخر باید چند باز این مار پلید به ما زخم بزند تا مجدد به آنان اعتماد نکرده و دست دوستی به سوی آنان دراز نکنیم، مسئولین دولتی باید با صبر و استفاده از نظر دلسوزان انقلاب و رهنمودهای مقام معظم رهبری قدمهای بعدی را بردارند تا خود و ملت ایران را در باتلاقی دیگر فرو نبرند.
 
قدرت موشکی ایران هیچ ربطی به دولت های غربی ندارد
امام جمعه اهل سنت شهرستان سراوان با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه به فرانسه اظهار داشت: متاسفانه موضعی که ما مقابل غربی ها می گیریم توخالی و آبکی است در حالی که باید قاطعانه و با اقتدار در مقابل آنها سخن گفته و ایستادگی کنیم.
مولوی سید عبدالصمد ساداتی امام جمعه اهل سنت شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه به فرانسه اظهار داشت: متاسفانه موضعی که ما مقابل غربی ها می گیریم توخالی و آبکی است، در حالی که باید قاطعانه و با اقتدار در مقابل آنها سخن گفته و ایستادگی کنیم.
وی با اشاره به اینکه دولت های غربی مانند فرانسه طرفدار گروه های منافقین و ضد انقلابی هستند، گفت: این افراد در ادعایی می گویند با تروریست مبارزه می کنیم اما از طرفی حامی آنها هستند و همیشه در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایران گستاخی از خود نشان می دهند.
امام جمعه اهل سنت سراوان با بیان اینکه دشمنان همیشه طرح های نفاق را پی ریزی می کنند، افزود: ما مقابل دسیسه های آنها نباید با ملایمت رفتار کنیم و از خود ضعف نشان دهیم بلکه با توجه به استقلال خود باید با اقتدار و قاطعانه گام برداریم.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری همیشه هدایت گر ما بوده است و ما مسیر خود را با راهنمایی های ایشان باید دنبال کنیم.
 
ما نباید موضع توخالی و آبکی مقابل غربی ها داشته باشیم
مولوی ساداتی با اشاره به اینکه ایران سال ها قبل انقلاب کرده و غربی ها هنوز در خواب هستند، تصریح کرد: قدرت موشکی ایران که براساس قوانین بین المللی انجام می شود هیچ ربطی به دولت های غربی ندارد و این اظهار نظر ها از روی گستاخی آنها می باشد.
وی انعقاد قراردادهای سنگین و تسلیم دولت به معاملات جدید با غربی ها را یکی از مشکلات وزارت امور خارجه  دانست و اذعان داشت: با توجه به موضع مشخصی که ایران دارد نباید زیر بار  قراردادهای سنگین از سوی دیگر کشور ها برود.
امام جمعه اهل سنت شهرستان سراوان بیان داشت: رهبری و ملت همیشه در صحنه پشتوانه وزارت امور خارجه هستند و دیپلماسی ایران در ارتباط با دیگر کشورها باید طوری حرکت کند که دنیا از آن حساب ببرد.
وی در پایان گفت: مسئولین و مردم هوشیار و مقتدر ایران هرگز در مقابل دشمنان نباید از خود ضعف نشان دهند و باید از منافع ملی خود و کشور دفاع کنند.
 
قرارداد توتال فرانسه بر خلاف منافع ملی
"ضیا خزائی" کارشناس سیاسی در خصوص قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی، گفت: فارغ از اینکه طرف قرارداد چه شرکتی است، در انعقاد قرارداد به نکاتی که پیش از این از سوی کارشناسان بیان شده بود توجه نشده است.
وی با اشاره به سوابق منفی و فسادهای مالی شرکت توتال در ایران افزود: از آنجا که منافع ملی بیشتر از هر چیز دیگری مورد اهمیت است باید به عنوان اولین قرارداد پسا برجامی با دقت بیشتری وارد عمل می شدیم.
 
دستگاه دیپلماسی در انعقاد قرادادها دقت کند
کارشناس سیاسی تصریح کرد: کشور فرانسه با هواداری از مخالفین نظام جمهوری اسلام ایران از جمله همایش اخیری که گروهای ضد انقلاب مجاهدین خلق در این کشور داشتند؛ عدم صداقت و بی اعتمادی رااثبات کرده و به طور کل این قرارداد را زیر سوال می برد.
خزایی ضمن اشاره به اصل واقع بینی افزود: نباید با شتابزدگی مسائل اقتصادی را سیاسی کرد از این رو  تحلیل صحیح پیش از هر اقدامی ضروری است.
 
اعمال تحریم های جدید نقض برجام از سوی امضاکنندگان آن است
امام جمعه اهل سنت میرجاوه گفت: اتحادیه اروپا دنباله رو سیاست های آمریکاست و ما هر چه کنار بیاییم و به تعهدات خود پایبند باشیم باز هم طرف مقابل از راهی دیگر دشمنی خود با ملت ایران را ادامه می دهد.
مولوی عبدالرحیم ریگیان پور در واکنش به اعمال تحریم های جدید توسط اتحادیه اروپا در گفت و گو با خبرنگار لادیز، اظهار کرد: اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، نقض برجام از سوی امضاکنندگان برجام است اگرچه کشور ما حسن نیت نشان داده و به تمام تعهداتش در برجام عمل کرده است اما طرف آمریکایی و غربی همچنان تعهداتش را زیر پا گذاشته و برجام را نقض می کند.
وی افزود: اتحادیه اروپا در آستانه سفر وزیر امور خارجه کشور به فرانسه، تحریم های جدیدی را علیه کشورمان وضع کرده است و این نشان دهنده اوج خباثت طرف مقابل در مقابل کشور ماست.
 
 اتحادیه اروپا باید در برابر بدعهدی های خود پاسخگو باشد
وی با اشاره به سابقه بدعهدی‌های آمریکا، افزود: اتحادیه اروپا دنباله رو سیاست های آمریکاست و ما هر چه کنار بیاییم و به تعهدات خود پایبند باشیم باز هم طرف مقابل از راهی دیگر دشمنی خود با ملت ایران را ادامه می دهد.
مولوی ریگیان پوربا بیان اینکه اتحادیه اروپا باید باید در برابر بدعهدی های خود پاسخگو باشد، خاطرنشان کرد: ملت ایران از تحریم و تهدید نمی هراسد چرا که چندین سال است در مقابل انواع تحریم های مقاومت کرده و توانسته تا تحریم های ظالمانه را دور بزند، این تحریم ها نمی تواند در عزم راسخ ملت ما در رسیدن به پیشرفت و سربلندی خدشه ای وارد کند و باز هم تحریم ها را مانند تار عنکبوت کنار می زند اما دولتمردان نباید در مقابل این قانون شکنی ساکت بنشینند و باید با عکس‌العملی جدی، جوابی کوبنده و قاطع به دولت آمریکا بدهند.
 
اصل قرارداد شركت توتال خلاف قوانين و نامشروع است
امام جمعه اهل سنت مسجد عشره مبشره شهرستان خاش گفت: اصل قرارداد شركت توتال خلاف قوانين و نامشروع است و اين قرارداد طبق سياست هاي "اقتصاد مقاومتی" نيست.
مولوي يحيي ريگي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه سفرهاي وزارت خارجه ايران به كشورهاي اروپايي و فرانسه نشان از تغيير موضع دولت در سياست بستن با كدخدا است، اظهار كرد: دولت مي خواهد موضع بستن با اروپا را به جاي بستن با كدخدا امتحان كند اما شاهد هستيم كه تنها چندروز پس از سفر وزير امور خارجه به فرانسه تحريم هاي جديدي عليه ايران اعمال شد.
وي بيان كرد: اروپايي ها و كشورهاي غربي همواره به فكر منافع و سود خود هستند و سابقه اين كشورها نشان مي دهد كه بسياري از قراردادها با اين كشورها بعد از مدتي لغو يا نقض شده اند.
مولوي ريگي با بيان اينكه كشورهاي غربي هرگز قابل اعتماد نيستند، تصريح كرد: كشورهاي اروپايي همواره خط و مشي آمريكا را دنبال مي كنند و هرگز به تعهدات و وعده هاي خود پايبند نيستند و همواره فكر دشمني با ايران را در سر مي پرورانند.
 
 كشورهاي غربي هرگز قابل اعتماد نيستند
وي با بيان اينكه كشور فرانسه سياست يك بام و دو هوا دارد، اظهار كرد: دولتمردان نبايد قرارداد 5 ميليارد دلاري را با شركت فرانسوي توتال كه سابقه خيانت را نيز در كارنامه خود دارد انعقاد مي كردند.
مولوي ريگي با بيان اينكه انعقاد قرار داد با شركت توتال تعامل يا سرمايه گذاري نيست، تصريح كرد: اين شركت همواره در پي تثبيت اهداف نامشروع خود در منطقه و ايران اسلامي است.
امام جمعه اهل سنت مسجد عشره مبشره روستاي كوشه شهرستان خاش با بيان اينكه مسئولان بايد كمي بيشتر به اقدامات و تعاملات خود در سياست خارجي دقت كنند، اذعان كرد: ايران بايد همان گونه كه در روابط خود با فرانسه در پي تحكيم است در برابر پايبند نبودن كشورهاي اروپايي نيز به صورت مقتدرانه و با جديت اقدامات لازم را انجام دهد.
وي اظهار كرد: اصل قرارداد شركت توتال خلاف قوانين و نامشروع است و بايد اين قرارداد به دليل دهن كجي كشور فرانسه و حمايت از منافقين به تعويق بيافتد و عزت و منافع ملت ايران اسلامي حفظ شود و پاسخ توهين فرانسه به ايران اسلامي داده شود.
انتهای پیام/
کد مطلب: 5
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما