صدای بلوچ - آخرين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل https://www.sedayebalooch.ir/Economic Tue, 16 Jun 2026 00:50:00 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری - تحليلی صدای بلوچ https://www.sedayebalooch.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری - تحليلی صدای بلوچ آزاد است. Tue, 16 Jun 2026 00:50:00 GMT اقتصادی 60 نظارت بر بازار و تأمین پایدار کالاهای اساسی https://www.sedayebalooch.ir/news/2242/نظارت-بازار-تأمین-پایدار-کالاهای-اساسی به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صدای‌بلوچ»، به نقل از عصرهامون نشست مشترکی با حضور علیرضا دهمرده رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، علیرضا نورا فرماندار ویژه چابهار و فرامرز مبارکی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان برگزار شد.    در این نشست، نورا با اشاره به شرایط بازار و ضرورت کنترل قیمت‌ها، بیان کرد: در حوزه تأمین کالا اقدامات به‌خوبی انجام شده، اما افزایش بی‌رویه قیمت برخی اقلام قابل‌قبول نیست و نیازمند تشدید نظارت‌ها هستیم.    وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی باید با همکاری بیشتر، به‌ویژه در حوزه شرکت‌های واسطه تأمین‌کننده از مبدأ، نظارت بر قیمت‌ها را افزایش دهد.    فرماندار چابهار همچنین با تأکید بر رشد جمعیت و اهمیت جایگاه این شهرستان خاطرنشان کرد: توجه ویژه به چابهار در تأمین کالاهای اساسی ضروری است و باید در تأمین اقلامی نظیر مرغ، تخم‌مرغ و گوشت برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد.    در ادامه، دهمرده با اشاره به وضعیت مطلوب تأمین کالا در استان گفت: هیچ‌گونه کمبودی در تأمین کالاهای مصرفی شهروندان وجود ندارد و روند توزیع به‌صورت مستمر در حال انجام است.    وی افزود: تمامی اقلام موردنیاز در بازار موجود است و تقاضای کاذبی از سوی مردم برای دریافت کالا گزارش نشده است.    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های تولید در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: با همکاری شهرستان‌های همجوار در تأمین مرغ گوشتی و افزوده‌شدن ۱۰۰ واحد مرغداری جدید، تعداد مرغداری‌های استان به ۴۸۰ واحد خواهد رسید که این امر زمینه خودکفایی استان در تولید مرغ را فراهم می‌کند.    دهمرده همچنین از تشدید نظارت‌ها در سطح استان خبر داد و گفت: با همکاری دستگاه‌های اجرایی، نظارت بر بازار با جدیت در حال انجام است و با محتکران و متخلفان برخورد قاطع صورت می‌گیرد.    این نشست باهدف بررسی روند تأمین و توزیع کالاهای اساسی و اتخاذ راهکارهای مؤثر برای مدیریت بازار در شهرستان چابهار برگزار شد.    انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjhoevouqeooz.fsfu.html   ]]> اقتصادی Tue, 05 May 2026 06:21:03 GMT https://www.sedayebalooch.ir/news/2242/نظارت-بازار-تأمین-پایدار-کالاهای-اساسی رفع بحران نان و آب آشامیدنی بخش بزمان https://www.sedayebalooch.ir/news/2236/رفع-بحران-نان-آب-آشامیدنی-بخش-بزمان به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صدای‌بلوچ»، به نقل از روابط عمومی فرمانداری ایرانشهر، سلیم کدخدا در جلسه مشترک کارگروه آرد و نان و کارگروه امور زیربنایی و عمران شهرستان ایرانشهر با قدردانی از حضور مدیران و اعضای کارگروه‌ها، هدف اصلی برگزاری این نشست را بررسی دقیق و فوری دو مسئله مهم و مطالبه عمومی مردم یعنی کمبود نان و اختلال در تأمین آب آشامیدنی شهر بزمان عنوان کرد. وی افزود: با توجه به گزارش‌های میدانی و دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی شهروندان، لازم بود جلسه‌ای با حضور مسئولان مرتبط در محل بخش بزمان تشکیل شود تا ضمن بررسی دقیق مسائل، تصمیمات عملی و فوری برای مدیریت شرایط و کاهش مشکلات مردم اتخاذ شود. فرماندار ویژه ایرانشهر با اشاره به اهمیت تأمین کالاها و خدمات اساسی برای شهروندان افزود: نان و آب از نیازهای حیاتی و اساسی مردم به شمار می‌روند و هرگونه اختلال در تأمین آنها می‌تواند مشکلات جدی برای جامعه ایجاد کند. بنابراین مدیریت شهرستان با حساسیت ویژه این موضوعات را پیگیری کرده و دستگاه‌های مسئول نیز موظف‌اند با تمام ظرفیت برای رفع این چالش‌ها همکاری کنند. کدخدا همچنین از همراهی و نقش‌آفرینی ائمه جمعه در انعکاس مطالبات مردمی قدردانی کرد و گفت: گزارش‌ها، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای ارائه‌شده توسط بخشدار بزمان، مدیران دستگاه‌ها و کارشناسان حاضر در جلسه، در تصمیم‌گیری‌های کارگروه مورد توجه قرار گرفته است. وی تأکید کرد: حاکمیت وظیفه دارد زمینه دسترسی پایدار مردم به خدمات پایه از جمله آب آشامیدنی سالم و نان کافی را فراهم کند و در این مسیر، نظارت مستمر و اقدام عملی دستگاه‌های مسئول ضروری است.  فرماندار ویژه ایرانشهر در این نشست با تأکید بر ضرورت پیگیری مستمر مصوبات گفت: رفع دغدغه‌های مردم بخش بزمان در حوزه آب و نان از اولویت‌های اصلی مدیریت شهرستان است و تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند با هماهنگی کامل، اقدامات لازم را تا حصول نتیجه قطعی دنبال کنند. کدخدا خاطرنشان کرد: هدف ما ایجاد شرایطی پایدار برای تأمین خدمات اساسی مردم است و فرمانداری ایرانشهر نیز روند اجرای مصوبات این جلسه را به‌صورت مستمر رصد خواهد کرد تا مشکلات موجود در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شود. انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcgz79q3ak9734.rpra.html   ]]> اقتصادی Sun, 26 Apr 2026 06:41:06 GMT https://www.sedayebalooch.ir/news/2236/رفع-بحران-نان-آب-آشامیدنی-بخش-بزمان ظرفیت‌های سیستان‌وبلوچستان نیازمند نگاه کارآفرینانه است https://www.sedayebalooch.ir/news/2233/ظرفیت-های-سیستان-وبلوچستان-نیازمند-نگاه-کارآفرینانه به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صدای‌بلوچ»، کارآفرینی امروز به یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار تبدیل شده است؛ موضوعی که تنها به راه‌اندازی کسب‌وکار محدود نمی‌شود، بلکه نیازمند شناخت ظرفیت‌ها، حل مسائل موجود و خلق ارزش برای جامعه است. در شرایطی که بسیاری از مناطق کشور با چالش‌های اقتصادی روبه‌رو هستند، توجه به ظرفیت‌های بومی و استفاده از تجربه فعالان اقتصادی می‌تواند مسیر رشد را هموارتر کند. سیستان و بلوچستان نیز به عنوان استانی برخوردار از فرصت‌های فراوان در حوزه تجارت، کشاورزی، دامداری و موقعیت راهبردی مرزی، ظرفیت بالایی برای توسعه کارآفرینی دارد. با این حال، بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی، هماهنگی میان دستگاه‌ها و تقویت مهارت نیروهای جوان است. در همین راستا، گفتگویی تفصیلی با هادی عظیمی دبیر کانون کارافرینان برتر رسمی سیستان و بلوچستان و عضو هیات مدیره گروه کارخانجات رنگ چسب و رزین دلفین ( زاهدان چسب)، یکی از فعالان اقتصادی و مشاوران توسعه کسب‌وکار استان انجام داده‌ایم. مهم‌ترین چالش توسعه اقتصادی استان را چه می‌دانید؟ یکی از مهم‌ترین مشکلات، نبود هماهنگی میان دستگاه‌ها و موازی‌کاری است. اگر هر مجموعه مسئولیت مشخصی بپذیرد و همکاری واقعی شکل بگیرد، سرعت تحقق اهداف توسعه‌ای بسیار بیشتر خواهد شد. اکنون در چه حوزه‌هایی فعالیت دارید؟ خانواده ما از گذشته در حوزه کارآفرینی و تولید فعال بوده‌اند و نخستین کارخانه‌ای که در دهه ۶۰ در شهرک صنعتی زاهدان احداث شد متعلق به خانواده ما بود که همچنان فعال است. در حال حاضر نیز در حوزه مشاوره ایجاد و توسعه کسب‌وکار فعالیت می‌کنم و به عنوان عامل توسعه‌دهنده استان مشغول به کار هستیم. ایده ورود شما به حوزه مشاوره کسب‌وکار از کجا شکل گرفت؟ تجربه فعالیت خانوادگی در صنعت و همچنین شکست‌ها و چالش‌هایی که طی سال‌ها با آن روبه‌رو شدیم، باعث شد نگاه عمیق‌تری به مسائل تولید داشته باشیم. کارخانه ما در سال‌های مختلف چندین بار با بحران و حتی ورشکستگی مواجه شد، اما همین موضوع تجربه ارزشمندی برای ما ایجاد کرد. پس از بازگشت به زاهدان متوجه شدم بسیاری از واحدهای صنعتی استان با مشکلات جدی روبه‌رو هستند و در برخی موارد از ابتدا نیز با نگاه کارآفرینانه شکل نگرفته‌اند. برخی صرفاً به دلیل دریافت تسهیلات یا زمین وارد این حوزه شده بودند و برنامه مشخصی برای پایداری نداشتند. همین مسئله سبب شد وارد حوزه مشاوره تخصصی کسب‌وکار شوم. فعالیت‌های شما چه نتایجی به همراه داشته است؟ تاکنون به حدود ۸۰ واحد صنعتی مشاوره داده‌ایم. حدود ۲۰ واحد راکد دوباره فعال شده‌اند و سایر واحدها نیز افزایش بهره‌وری، ساماندهی بدهی‌ها و تثبیت اشتغال را تجربه کرده‌اند. برخی واحدها حتی توسعه اشتغال داشته‌اند. درباره ارتباط صنعت و دانشگاه نیز اقداماتی داشته‌اید؟ بله، یکی از ضعف‌های قدیمی، فاصله میان دانشگاه و صنعت بود. به همین دلیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی راه‌اندازی شد و بنده نیز افتخار مدیریت این مرکز را دارم. در این مرکز تلاش می‌کنیم دانشجویان را از زمان ورود تا فارغ‌التحصیلی با محیط واقعی کار آشنا کنیم، بازدیدهای صنعتی برگزار کنیم و فارغ‌التحصیلان موفق را برای انتقال تجربه به دانشگاه دعوت کنیم. در حوزه جوانان چه اقداماتی انجام شده است؟ با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان، برنامه‌هایی در حوزه شبکه‌سازی جوانان استان اجرا شد. کارگاه‌های آموزشی تنها محدود به مرکز استان نبود و در شهرهایی مانند زابل، سراوان و ایرانشهر نیز برگزار شد. همچنین دوره‌هایی با عنوان «کارآفرین شو» برگزار کردیم که بازخورد بسیار خوبی از جوانان دریافت کرد. در حوزه نظارت بر تسهیلات اشتغال‌زایی نیز فعالیت داشته‌اید؟ بله، طی سال‌های اخیر به عنوان ناظر میدانی، ارزیابی تسهیلات اشتغال‌زایی دستگاه‌های حمایتی را برعهده داشتیم. بررسی‌ها نشان داد در برخی موارد، پرداخت تسهیلات بدون ارزیابی تخصصی انجام شده و همین مسئله موجب شده بخشی از منابع به اشتغال پایدار منجر نشود. به اعتقاد ما، صرف پرداخت وام مشکل را حل نمی‌کند؛ بلکه آموزش، مشاوره، بازار و پشتیبانی تخصصی ضروری است. اکنون چه طرح‌هایی را دنبال می‌کنید؟ یکی از طرح‌های مهم ما توسعه زنجیره ارزش شتر است. سیستان و بلوچستان ظرفیت بالایی در این حوزه دارد. در بخش پرورش، تولید شیر، فرآوری محصولات لبنی، پوست و صادرات گوشت شتر برنامه‌ریزی شده است. همچنین در حوزه دام سبک و سنگین نیز به دنبال ایجاد زنجیره تولید تا عرضه هستیم تا هم اشتغال پایدار در روستاها ایجاد شود و هم گوشت با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده برسد. از نگاه شما مهم‌ترین مهارت لازم برای موفقیت در کارآفرینی چیست؟ دو مهارت بسیار مهم است؛ نخست «دیدن فعال» و دوم «حل مسئله». کارآفرین باید نیاز جامعه را ببیند و برای آن راه‌حل ارائه دهد. زمانی که مشکلی از جامعه حل شود، ارزش ایجاد می‌شود و همین ارزش‌آفرینی زمینه موفقیت اقتصادی را فراهم می‌کند. آیا کارآفرینی قابل آموزش است؟ اصول اولیه قابل آموزش است، اما کارآفرینی واقعی در میدان عمل و در فضای واقعی کسب‌وکار شکل می‌گیرد. تجربه، صبوری، قدرت یادگیری و استمرار از عوامل اصلی موفقیت هستند. اگر به گذشته بازگردید، چه کاری را متفاوت انجام می‌دهید؟ بیشتر از تجربه پیشکسوتان استفاده می‌کردم. بسیاری از افراد در ابتدای مسیر تصور می‌کنند همه چیز را می‌دانند، در حالی که استفاده از تجربه بزرگان می‌تواند سال‌ها مسیر موفقیت را کوتاه‌تر کند. کارآفرینی و فرصت ایجاد اشتغال را چگونه تعریف می‌کنید؟ کارآفرینی یک عنوان شغلی نیست که کسی از ابتدا فقط به دنبال آن باشد. کارآفرین کسی است که برای حل مشکلات جامعه و ایجاد منفعت برای مردم وارد میدان می‌شود. اگر هدف خدمت و ارزش‌آفرینی باشد، در ادامه مسیر، کارآفرینی نیز شکل می‌گیرد. انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjaoevxuqeoxz.fsfu.html   ]]> اقتصادی Sat, 25 Apr 2026 08:33:45 GMT https://www.sedayebalooch.ir/news/2233/ظرفیت-های-سیستان-وبلوچستان-نیازمند-نگاه-کارآفرینانه توسعه گلخانه‌ها و تأمین بذر مقاوم ادامه دارد https://www.sedayebalooch.ir/news/2224/توسعه-گلخانه-ها-تأمین-بذر-مقاوم-ادامه به گزارش پایگاه خبری «صدای‌بلوچ» به نقل از عصرهامون، مهدی شادمان بیان کرد: با همکاری دفتر نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان، تجمعاتی در سطح شهرستان برگزار شد تا مردم و بهره‌برداران همگام با رهبری و نیروهای مسلح، حضور فعال خود را نشان دهند. این برنامه‌ها شامل بهره‌برداران گلخانه‌ای و سایر کشاورزان است و هدف آن تقویت روحیه همبستگی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.   جهش ۱۰۰ درصدی در توسعه گلخانه‌ها مدیر جهاد کشاورزی هیرمند با اشاره به توسعه گلخانه‌ها گفت: یکی از ظرفیت‌های مهم شهرستان، توسعه گلخانه‌هاست. مردم با هدف ایجاد شغل پایدار و درآمد خانوارهای روستایی استقبال خوبی کرده‌اند. در سال ۱۴۰۴، سطح گلخانه‌ها از ۳۰ هکتار به ۶۰ هکتار افزایش یافته است که عمدتاً شامل گلخانه‌های خانگی با محصولاتی مانند خیار، گوجه، بادمجان و انواع فلفل است. این توسعه باعث افزایش درآمد کشاورزان و تقویت چرخه اقتصادی منطقه شده است.   آماده‌سازی کشت پاییزه و تأمین بذر وی درباره کشت پاییزه و محصولات زراعی افزود: برداشت جو و گندم در شهرستان آغاز شده و برنامه‌ریزی لازم برای تامین سوخت و تجهیزات کشاورزی انجام شده است. همچنین ۱۰ تن بذر مقاوم به کم‌آبی و شوری از طریق بخش خصوصی خریداری و بین بهره‌برداران توزیع شده است تا کشاورزان بتوانند حداقل دو یا سه چین محصول برداشت کنند و تامین علوفه دام نیز تضمین شود. توجه به ارقام مقاوم و اقتصادی شادمان تأکید کرد: انتخاب ارقام زراعی با توجه به شرایط منطقه و مقاومت به کم‌آبی و شوری انجام شده است: بهره‌برداران پس از آزمون ارقام مختلف، بهترین‌ها را برای کشت انتخاب کرده‌اند که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر مقاومتی پاسخگوی نیاز شهرستان هستند. همچنین برای گندم، برنامه‌ریزی شده تا بخشی از نیاز بذر سال آینده از تولید داخلی شهرستان تامین شود.   پیام امید و حمایت از کشاورزان وی در پایان خطاب به کشاورزان اظهار کرد: امیدواریم کشاورزان هیرمند با تلاش و همت خود، محصولات باکیفیت برداشت کنند و چرخه اقتصادی شهرستان بیش از پیش تقویت شود. ما در جهاد کشاورزی همراه شما هستیم و حمایت از شما در اولویت است. با توجه به شرایط کم‌آبی و چالش‌های منطقه‌ای، اقدامات جهاد کشاورزی هیرمند در توسعه گلخانه‌ها و تأمین بذر مقاوم، نشان‌دهنده تلاش برای ایجاد اشتغال پایدار و حفظ امنیت غذایی شهرستان است.   انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcc44qsm2bq418.ala2.html   ]]> اقتصادی Tue, 21 Apr 2026 06:35:01 GMT https://www.sedayebalooch.ir/news/2224/توسعه-گلخانه-ها-تأمین-بذر-مقاوم-ادامه مرکز سوختگی ایرانشهر بزودی به بهره‌برداری می‌رسد https://www.sedayebalooch.ir/news/2219/مرکز-سوختگی-ایرانشهر-بزودی-بهره-برداری-می-رسد به گزارش پایگاه خبری«صدای‌بلوچ»، منصور بیجار روز سه شنبه در حاشیه بازدید از این مرکز درمانی با اشاره به تکمیل کامل سازه ساختمان بیان کرد: در حال حاضر پروژه در مرحله نهایی تأمین تجهیزات پزشکی، هتلینگ و تأسیسات چهارگانه (آب، برق، گاز و مکانیکال) قرار دارد؛ قول تأمین اعتبار برای خرید بخش باقی‌مانده تجهیزات داده شده و این مساله را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهم کرد. وی با تأکید بر اینکه هیچ پروژه عمرانی نباید روی زمین بماند، افزود: اولویت دولت چهاردهم با پروژه‌های نیمه‌تمام به ویژه در حوزه سلامت است، مردم جنوب سیستان و بلوچستان سال‌ها چشم انتظار این مرکز تخصصی بوده‌اند و اجازه نمی‌دهیم این پروژه مهم درمانی معطل بماند. استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با راه‌اندازی این مرکز در کمتر از ۲ ماه آینده، دیگر بیماران ایرانشهری و شهرستان‌های همجوار مانند نیکشهر، فنوج، قصرقند و دلگان مجبور به تحمل مسافت طولانی و سفر به مرکز استان برای درمان نخواهند بود. وی خاطرنشان کرد: این مرکز پس از تأمین تجهیزات، به عنوان یکی از مجهزترین مراکز تخصصی سوختگی در جنوب شرق کشور شناخته و آماده خدمات‌رسانی به مردم خواهد شد. انتهای خبر/       ]]> اقتصادی Tue, 21 Apr 2026 05:27:58 GMT https://www.sedayebalooch.ir/news/2219/مرکز-سوختگی-ایرانشهر-بزودی-بهره-برداری-می-رسد مرکز سوختگی ایرانشهر بزودی به بهره‌برداری می‌رسد https://www.sedayebalooch.ir/news/2220/مرکز-سوختگی-ایرانشهر-بزودی-بهره-برداری-می-رسد به گزارش پایگاه خبری«صدای‌بلوچ»، منصور بیجار روز سه شنبه در حاشیه بازدید از این مرکز درمانی با اشاره به تکمیل کامل سازه ساختمان بیان کرد: در حال حاضر پروژه در مرحله نهایی تأمین تجهیزات پزشکی، هتلینگ و تأسیسات چهارگانه (آب، برق، گاز و مکانیکال) قرار دارد؛ قول تأمین اعتبار برای خرید بخش باقی‌مانده تجهیزات داده شده و این مساله را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهم کرد. وی با تأکید بر اینکه هیچ پروژه عمرانی نباید روی زمین بماند، افزود: اولویت دولت چهاردهم با پروژه‌های نیمه‌تمام به ویژه در حوزه سلامت است، مردم جنوب سیستان و بلوچستان سال‌ها چشم انتظار این مرکز تخصصی بوده‌اند و اجازه نمی‌دهیم این پروژه مهم درمانی معطل بماند. استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با راه‌اندازی این مرکز در کمتر از ۲ ماه آینده، دیگر بیماران ایرانشهری و شهرستان‌های همجوار مانند نیکشهر، فنوج، قصرقند و دلگان مجبور به تحمل مسافت طولانی و سفر به مرکز استان برای درمان نخواهند بود. وی خاطرنشان کرد: این مرکز پس از تأمین تجهیزات، به عنوان یکی از مجهزترین مراکز تخصصی سوختگی در جنوب شرق کشور شناخته و آماده خدمات‌رسانی به مردم خواهد شد. انتهای خبر/       ]]> اقتصادی Tue, 21 Apr 2026 05:27:58 GMT https://www.sedayebalooch.ir/news/2220/مرکز-سوختگی-ایرانشهر-بزودی-بهره-برداری-می-رسد مرکز سوختگی ایرانشهر بزودی به بهره‌برداری می‌رسد https://www.sedayebalooch.ir/news/2221/مرکز-سوختگی-ایرانشهر-بزودی-بهره-برداری-می-رسد به گزارش پایگاه خبری«صدای‌بلوچ»، منصور بیجار روز سه شنبه در حاشیه بازدید از این مرکز درمانی با اشاره به تکمیل کامل سازه ساختمان بیان کرد: در حال حاضر پروژه در مرحله نهایی تأمین تجهیزات پزشکی، هتلینگ و تأسیسات چهارگانه (آب، برق، گاز و مکانیکال) قرار دارد؛ قول تأمین اعتبار برای خرید بخش باقی‌مانده تجهیزات داده شده و این مساله را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهم کرد. وی با تأکید بر اینکه هیچ پروژه عمرانی نباید روی زمین بماند، افزود: اولویت دولت چهاردهم با پروژه‌های نیمه‌تمام به ویژه در حوزه سلامت است، مردم جنوب سیستان و بلوچستان سال‌ها چشم انتظار این مرکز تخصصی بوده‌اند و اجازه نمی‌دهیم این پروژه مهم درمانی معطل بماند. استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با راه‌اندازی این مرکز در کمتر از ۲ ماه آینده، دیگر بیماران ایرانشهری و شهرستان‌های همجوار مانند نیکشهر، فنوج، قصرقند و دلگان مجبور به تحمل مسافت طولانی و سفر به مرکز استان برای درمان نخواهند بود. وی خاطرنشان کرد: این مرکز پس از تأمین تجهیزات، به عنوان یکی از مجهزترین مراکز تخصصی سوختگی در جنوب شرق کشور شناخته و آماده خدمات‌رسانی به مردم خواهد شد. انتهای خبر/       ]]> اقتصادی Tue, 21 Apr 2026 05:27:58 GMT https://www.sedayebalooch.ir/news/2221/مرکز-سوختگی-ایرانشهر-بزودی-بهره-برداری-می-رسد برخورد با گران‌فروشی و حمایت از اصناف قانون‌مدار https://www.sedayebalooch.ir/interview/2212/برخورد-گران-فروشی-حمایت-اصناف-قانون-مدار به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صدای بلوچ» به نقل از عصرهامون محمداسلم کریمزایی ۲۵ بهمن در حاشیه بازدید از واحدهای صنفی سطح شهر سرباز بیان کرد: این بازدیدها در قالب کارگروه تنظیم بازار و با حضور دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باهدف بررسی وضعیت قیمت‌ها، میزان عرضه و توزیع کالاهای اساسی، نحوه درج قیمت و رعایت ضوابط صنفی انجام می‌شود. فرماندار سرباز افزود: هدف اصلی از اجرای این نظارت‌های میدانی، ایجاد آرامش و تعادل در بازار، پیشگیری از تخلفات احتمالی و حمایت هم‌زمان از حقوق مصرف‌کنندگان و اصناف منصف و قانون‌مدار است. وی با بیان اینکه تنظیم بازار نیازمند همکاری همه‌جانبه دستگاه‌ها و مشارکت فعال اصناف است، تصریح کرد: تحقق تعادل در بازار بدون تعامل و هم‌افزایی میان نهادهای نظارتی، اتحادیه‌های صنفی و همراهی کسبه امکان‌پذیر نیست. کریمزایی ادامه داد: در جریان این بازدیدها، وضعیت عرضه کالاهای اساسی، رعایت نرخ‌های مصوب، درج قیمت‌ها و نحوه خدمات‌رسانی به شهروندان مورد ارزیابی قرار گرفت و در مواردی که نارسایی‌هایی مشاهده شد، تذکرات لازم به واحدهای مربوطه ارائه شد. فرماندار سرباز با هشدار نسبت به هرگونه گران‌فروشی، کم‌فروشی، احتکار و سایر تخلفات صنفی گفت: در صورت تکرار تخلف، پرونده متخلفان برای رسیدگی قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارجاع خواهد شد و با هیچ‌گونه اخلال در نظام اقتصادی شهرستان مماشات نخواهد شد. وی تأکید کرد: در کنار برخورد با متخلفان، از کسبه‌ای که با رعایت انصاف، قوانین و نرخ‌های مصوب در خدمت مردم هستند، حمایت جدی به عمل می‌آید و مطالبات قانونی آنان نیز از سوی دستگاه‌های مربوطه پیگیری خواهد شد. کریمزایی خاطرنشان کرد: نظارت‌های میدانی به‌صورت مستمر و هدفمند ادامه خواهد داشت تا با شناسایی به‌موقع مشکلات، تصمیمات دقیق و مؤثر در راستای ساماندهی بازار و حفظ حقوق مردم اتخاذ شود. انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdci5qaz5t1avv2.cbct.html ]]> اقتصادی Sat, 14 Feb 2026 10:26:20 GMT https://www.sedayebalooch.ir/interview/2212/برخورد-گران-فروشی-حمایت-اصناف-قانون-مدار مرز روتک، ظرفیت طلایی کشاورزی https://www.sedayebalooch.ir/interview/2211/مرز-روتک-ظرفیت-طلایی-کشاورزی به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«صدای بلوچ» به نقل از ایرنا؛ ایجاد راه و بازارچه مرزی، مهم‌ترین مطالبه مردم این منطقه برای رونق اقتصاد و اشتغال پایدار بوده؛ زیرا خاش، با حدود ۱۲۰ کیلومتر مرز مشترک با پاکستان، یکی از مناطق راهبردی سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود. نخلستان‌های گسترده، گلخانه‌های فعال و روستاهایی با معماری خشت و گلی، نمادی از سازگاری انسان با شرایط دشوار اقلیمی هستند و این منطقه، علاوه‌بر کشاورزی و تولید خرما، ظرفیت قابل توجهی برای توسعه تجارت مرزی دارد. روتک در پهنه دشتی وسیع و باز قرار گرفته و ریگزارهای منطقه با نخلستان‌های سرسبز ترکیبی چشم‌نواز ایجاد کرده‌اند و نخل‌های خرما با کیفیت صادراتی و ارگانیک، علاوه‌بر تأمین معیشت خانوارهای محلی، سهم مهمی در صادرات سیستان و بلوچستان دارند. گلخانه‌های فعال، تولید محصولات متنوع را در شرایط کم‌آبی فراهم کرده و امکان توسعه اقتصاد کشاورزی را افزایش داده و روستاهای این منطقه با معماری خشت و گلی و بافت سنتی، جلوه‌ای از هویت فرهنگی و پایداری در برابر شرایط سخت اقلیمی ارائه می‌دهند. دیوارهای گلی، حیاط مرکزی و طراحی بومی خانه‌ها نه‌تنها زیبایی بصری دارند بلکه کارکردی اقلیمی داشته و به کاهش گرما و بهینه‌سازی مصرف آب کمک می‌کنند. مرز روتک؛ از نخلستان‌های ۷۵۰۰ هکتاری تا ظرفیت ۱۲۰ کیلومتری مرز مشترک با پاکستان فعال شدن مرز روتک مهمترین راهکار اشتغال و رفع بیکاری الیاس شهنوازی از ساکنان منطقه مرزی روتک اظهارداشت: فعال شدن مرز روتک می‌تواند مشکل بیکاری جوانان را کاهش دهد و مردم آماده‌اند در صورت ایجاد امکانات قانونی و زیرساخت‌ها، در حوزه تجارت مرزی فعالیت کنند. وی افزود: راه و بازارچه رسمی خواسته جدی مردم است تا بتوانیم محصولات نخلستانی خود را به کشور پاکستان صادر کنیم و برای کشور ارزاوری داشته باشیم. یکی دیگر از مرزنشینان خاش نیز به خبرنگار ایرنا بیان کرد: نبود زیرساخت‌ها مانع از بالفعل شدن ظرفیت‌های مرز شده و توسعه جاده، امکانات گمرکی و دسترسی به بازارهای بین‌المللی، گره‌گشای بخش مهمی از مشکلات اقتصادی مردم خواهد بود. احمد رحمت‌زهی گفت: مردم امیدوارند دولت و بخش خصوصی نگاه ویژه‌ای به مرز روتک داشته باشند تا ساکان مناطق مرزی بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. وی بیان کرد: تجارت مرزی می‌تواند جایگزین مشاغل غیررسمی شود و درآمد پایدار ایجاد کند و با حمایت مسئولان، امکان صادرات محصولات بومی به کشورهای همسایه وجود دارد. این مرزنشین تأکید کرد: جوانان منطقه ظرفیت بالایی برای فعالیت اقتصادی دارند و در صورت حمایت از این قشر مرزدار و پرتلاش در رفع مشکلات مردم گره گشایی می شود. بخشدار پشتکوه خاش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مرز روتک یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی بخش پشتکوه است و فعال‌سازی آن می‌تواند اشتغال قابل توجهی ایجاد کند و توسعه راه‌های دسترسی و امکانات اداری در دستور کار قرار دارد. عبدالصدیق رحمت‌زهی، بیان کرد: فعال‌سازی کامل مرز نیازمند هماهنگی دستگاه‌های ملی بوده و امنیت پایدار منطقه زمینه توسعه اقتصادی را فراهم کرده است. مدیر جهاد کشاورزی خاش نیز گفت: روتک دارای بیش‌از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار نخیلات بارور با خرمای صادراتی و ارگانیک بوده و ایجاد زیرساخت‌های صادراتی و صنایع تبدیلی، درآمد کشاورزان را افزایش خواهد داد. مجتبی خاشی، بیان کرد: گلخانه‌ها نقش مؤثری در تثبیت جمعیت و افزایش بهره‌وری دارند و کشاورزان منطقه آمادگی کامل برای حضور در بازارهای بین‌المللی را دارند. وی افزود: با هدف رونق دادن به تولید و اشتغال، حمایت تسهیلاتی و سرمایه‌گذاری در این حوزه ضروری است. نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: فعال‌سازی مرز روتک از مطالبات جدی مردم بوده و این موضوع در مجلس پیگیری می‌شود، تا توسعه زیرساخت‌ها در دستور کار مسوولان قرار گیرد. علی کرد، با بیان اینکه راه‌اندازی بازارچه و تسهیل تجارت، نرخ بیکاری را کاهش می‌دهد و توسعه مرز مکمل طرح‌های عمرانی و اقتصادی شهرستان است افزود: با برنامه‌ریزی هدفمند، روتک می‌تواند قطب صادرات جنوب شرق کشور شود. به گزارش ایرنا؛ روتک مهمترین منطقه مرزی شهرستان خاش و در همسایگی پاکستان واقع شده؛ منطقه‌ای با وسعت ۱۵ هزار هکتار که بیش‌از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار نخیلات بارور و گلخانه‌های کشاورزی دارد. این شهرستان در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان قرار گرفته و با پاکستان حدود ۱۲۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. منطقه ریگزار و دشتی روتک، علاوه‌بر کشاورزی و تجارت مرزی، ظرفیت گردشگری روستایی و طبیعت‌گردی را نیز دارد. انتهای خبر/ ]]> اقتصادی Sat, 14 Feb 2026 10:03:14 GMT https://www.sedayebalooch.ir/interview/2211/مرز-روتک-ظرفیت-طلایی-کشاورزی چابهار در مسیر تبدیل به قطب تجارت کشور https://www.sedayebalooch.ir/article/2209/چابهار-مسیر-تبدیل-قطب-تجارت-کشور به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صدای‌بلوچ» به نقل از روابط‌عمومی فرمانداری چابهار، علیرضا نورا بیان کرد: بندر شهید بهشتی چابهار در مسیر تبدیل‌شدن به قطب راهبردی تجارت کشور قرار دارد و با ثبت رکوردهای جدید در تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی، جایگاه خود را در میان بنادر برتر ایران ارتقا داده است.   فرماندار ویژه چابهار افزود: این بندر امروز به‌عنوان یکی از بنادر مهم کشور، در صدر بنادر ایران در حوزه تخلیه کالاهای اساسی قرار گرفته و موفق به ثبت رکوردهای قابل‌توجهی شده است.   وی با اشاره به رشد شاخص‌های عملیاتی این بندر اظهار کرد: در حوزه واردات و صادرات، رتبه بندر شهید بهشتی از جایگاه ششم به رتبه‌های سوم و دوم ارتقایافته که نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت هدفمند است.   نورا با تأکید بر ضرورت توسعه زیرساخت‌ها گفت: باتوجه‌به روند روبه‌رشد فعالیت‌ها، تجهیز بندر به امکانات مدرن ضروری است و با بهره‌برداری از خط ریلی چابهار، ظرفیت حمل‌ونقل و تحویل کالا چندین برابر خواهد شد.   انتهای خبر/ ]]> اقتصادی Sat, 14 Feb 2026 09:25:21 GMT https://www.sedayebalooch.ir/article/2209/چابهار-مسیر-تبدیل-قطب-تجارت-کشور