۰
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۴
شکستی که با قدرت خداوند امکان‌پذیر شد:

ماجرای فرود اجباری هلی‌کوپتر ارتش آمریکا در جازموریان قبل از شکست تاریخی در طبس

یکی از هلی‌کوپترهای ارتش آمریکا قبل از رسیدن به طبس، در دشت جازموریان زمین‌گیر شد.
ماجرای فرود اجباری هلی‌کوپتر ارتش آمریکا در جازموریان قبل از شکست تاریخی در طبس
به گزارش صدای بلوچ، پنجم اردیبهشت ماه در تقویم کشورمان یادآور شکست مفتضحانه و تاریخی لشکر خبیث آمریکای جنایتکار در صحرای طبس است، جایی که دست خداوند متعال نیروهای سرتاپا مصلح آمریکا را به ذلت کشاند؛
ارتش دولت آمریکا در طرحی قرار بود تا جاسوسان لانه جاسوسی خود را با عملیاتی آزاد کند، امت در پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ گرفتار طوفان شن و گردوخاک شدند و عملیات آنها با شکست تاریخی همراه شد.
اما این همه ماجرا نبود، مسیر هلی‌کوپتر و هواپیماهای آمریکایی از جازموریان جایی بین شهرستان‌های دلگان سیستان و بلوچستان و رودبارجنوب کرمان بود؛ در این مکان یکی از هلی‌کوپترهای آمریکایی خراب و آنها مجبور به جاگذاشتن آن در این مکان شدند.
 
افراد بومی با اطلاع از فرود اجباری این هلی‌کوپتر در جازموریان، موضوع را به نیروهای سپاه که در زهکلوت جازموریان رودبارجنوب کرمان اطلاع‌رسانی کردند.
 
رستم بامری از پاسداران آن دوره در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: ترکیب‌نیروهای سپاه مستقر در زهکلوت که کل امنیت منطقه جازموریان را تامین می‌کردند افراد بومی به همراه پاسدارانی از سایر شهرهای کشورمان بودند.
 
وی ادامه داد: فرمانده سپاه زهکلوت بعد از شنیدن فرود یک دستگاه هلی‌کوپتر ، اکیپی را به سرپرستی پاسدار شهید علی‌اکبر رخشانی به منطقه دشت جازموریان اعزام کرد‌
 
بامری عنوان کرد: با توجه به اینکه در آن دوره هیچ‌گونه جاده‌ای در آن مسیر نبود، خود را به سختی به منطقه فرود هلی‌کوپتر رساندیم.
 
وی اظهار کرد: شهید علی‌اکبر رخشانی از افراد زبده سپاه پاسداران بود و از طرفی دارای هوش بسیار زیادی بود، به همین دلیل قبل از نزدیک شدن نیروها به هلی‌کوپتر، خود برای بررسی اینکه تله انفجاری نگذاشته باشند، به سمت آن رفت‌.
 
بامری ادامه داد: پس از اینکه مطمئن شد، داخل هلی‌کوپتر تله انفجاری کار گذاشته نشده، به نیروهای تحت امر خود اجازه نزدیک شدن به آن را داد.
 
وی افزود: در آن دوره، وجود هلی‌کوپتری با آن همه تجهیزات روز دنیا آن همه در منطقه دورافتاده جازموریان برای ما بسیار تعجب‌آور بود که با بررسی آن متوجه شدیم متعلق به امریکایی‌ها است.
 
بامری ادامه داد: این بالگرد آمریکایی‌ها پس از زمین‌گیر شدن اجباری در دشت جازموریان، لاشه آن به یکی از مقرهای سپاه پاسداران در منطقه منتقل شد‌.
 
وی خاطرنشان کرد:فرود هلی‌کوپتر آمريکايی‌ها در دشت جازموریان و سپس تکمیل آن در صحرای طبس،‌شکست بزرگ این نیروهای شیطانی با قدرت خداوند متعال بود.
 
گفتنی است پاسدار شهید علی‌اکبر رخشانی از شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان،بیشتر از یک سال بعد در سال ۱۳۶۰ در منطقه کرخه کور خوزستان به مقام شهادت نائل آمد‌.
 
انتهای‌خبر/ م.ب
کد مطلب: 1917
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما