۰
پنجشنبه ۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۹
حقایقی از تاریخچه و آداب‌ورسوم عید نوروز در دلگان که نمی‌دانستید؛

یادکردن اموات نزدیک به عید نوروز از رسم‌های کهن قوم بلوچ/ تقارن ماه رمضان و نوروز پیوند سنت‌های دینی و ملی

بلوچ‌های شهرستان‌ دلگان رسوم ویژه و مخصوصی برای ایام نوروز و رمضان دارند که طبخ غذا به یاد اموات و گذشتگان یکی از آنها است.
یادکردن اموات نزدیک به عید نوروز از رسم‌های کهن قوم بلوچ/ تقارن ماه رمضان و نوروز پیوند سنت‌های دینی و ملی
به گزارش پایگاه خبری صدای بلوچ، مردم سیستان و بلوچستان رسوم ویژه‌ای برای فصل‌های مختلف سال و به‌ویژه ایام نوروز دارند؛ یکی از رسوم ویژه قوم بلوچ ساکن شهرستان دلگان طبخ غذای نوروزی در اولین پنجشنبه سال برای اموات است.
 
زهرا بامری یکی از اهالی شهرستان دلگان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: شهرستان دلگان رسوم ویژه‌ای برای ایام نوروز دارند که یکی از آنها طبخ نوروزی به یاد اموات است.
 
وی تصریح کرد: این غذاها شامل باقلاپلو با باقلای سبز، تِجکی با دوغ، حلوا و روغن جوش است که عصر روز پنجشنبه آخر و اول سال تهیه و با آن از اقوام و بستگان متوفی پذیرایی می‌شود.
 
بامری افزود: تجکی در حقیقت همان آرد سمنو است که با خرمای بدون هسته، و روغن گوسفندی توسط بانوان بلوچ تهیه و طبخ می‌شود و سایر غذاها و خوراکی‌ها دستور پخت مشابهی در سراسر کشورمان دارند.
وی ادامه داد: از فقرا و نیازمندان هم برای این ضیافت دعوت می‌شود و همچنین از این غذاها برای همسایه‌ها و برای افراد بی‌بضاعت و مستضعفی که به جلسه نیامده‌اند، ارسال می‌شود.
 
وی عنوان کرد: این رسم زیبا و پسندیده از قدیم‌الایام در شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان مرسوم بوده است.
 
بامری اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه امسال پنجشنبه اول سال مقارن با اولین روز ماه مبارک رمضان شده، این ضیافت پذیرایی و دورهمی آشنایان و اقوام در وعده افطار انجام می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: رفتن به مزار و قرائت فاتحه، آخرین مرحله این مراسم است که باتوجه‌به حلول ماه رمضان، امسال قبل از غروب آفتاب و افطار انجام می‌شود.
 
حمید بامری، کارشناس مسائل فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: سراسر سرزمین ما پر از آداب‌ورسوم مختلف است به‌نحوی‌که جای‌جای این سرزمین پهناور رسوم مخصوص به خود را دارند.
 
وی ادامه داد: قوم بلوچ هم یکی از قدیمی‌ترین اقوام ایرانی است که همچنان رسوم خود را زنده نگه داشته‌اند و به همه آن پایبند هستند.
 
این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه تقارن ماه رمضان و نوروز پیوند سنت‌های دینی و ملی است، خاطرنشان کرد: غذای نوروزی و یا طبخ غذا به یاد اموات و گذشتگان یکی از رسوم زیبا و جالب بلوچ‌های منطقه دلگان است.
 
انتهای خبر/
کد مطلب: 1819
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما