۰
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۰
بازاری که در ماه شعبان داغ است؛

رونق جشن‌های عروسی در دلگان/ بازار گرمی دامادهای بلوچ

با آغاز ماه شعبان، بازار جشن‌های ازدواج هم در منطقه دلگان گرم شده است.
رونق جشن‌های عروسی در دلگان/ بازار گرمی دامادهای بلوچ
به گزارش پایگاه خبری صدای بلوچ، در استان سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرستان دلگان، ازدواج و عروسی هم فصل خودش را دارد؛ برخی ایام نوروز را در نظر می‌گیرند، برخی اواسط بهار، برخی هم اواخر فصل تابستان و خیلی ها هم اوایل و اواسط زمستان را برای برگزاری جشن خود انتخاب می کنند.
 
امسال با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان مقارن با ایام نوروز است، عده زیادی از جوانان در این مناطق، ماه شعبان را برای برپایی جشن ازدواج خود انتخاب کرده اند، هم به جهت مبارک بودن این ماه و هم اینکه عید نوروز و رمضان مبارک را دو نفری با همسر خود جشن بگیرند.
 
محمد بامری یکی از جوانان این منطقه در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: با توجه به مبارک بودن نیمه شعبان، من و همسر آینده‌ام، سالروز میلاد امام زمان(عج) را برای عقد و ازدواج خود انتخاب کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: همیشه تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان یعنی شعبان، بازار ازدواج و عروسی در شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان داغ است و خانواده‌های اینجا سعی می‌کنند زندگی عزیزان خود را سروسامان بدهند.
 
بامری عنوان کرد: مردم این منطقه که همگی از قوم بلوچ هستند، به جهت عشق و علاقه به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، جشن‌های ازدواج خود را در ایام شادی و ولادت خاندان رسالت برگزار می کنند و از برپایی عروسی و شادی در ایام عزاداری و غم اهل بیت(ع)، اجتناب می‌کنند.
وی تصریح کرد: از گذشته‌های بسیار دور، اهالی این منطقه هنگام جشن ازدواج رسومات بسیار جالبی داشته‌اند که علی‌رغم تغییر فرهنگ و پوشش برخی از قومیت‌ها در کشورمان، همچنان پابرجا است.
 
بامری عنوان کرد: جشن ازدواج در این منطقه معمولا دو شب و یک روز برگزار می شود، که یک شب در خانه داماد و یک شب هم در خانه عروس است که همه هزینه آن به دوش داماد است.
 
وی گفت: حنابندان(با استفاده از حنای خود منطقه دلگان که بسیار معروف است، انجام می شود)، رقص محلی بلوچی( که با موسیقی سنتی این منطقه انجام می شود)،سرتراش داماد(آرایش داماد) بردن حمام( که به سرآپی معروف است) و از همه جالب‌تر بردن داماد به خانه پدر عروس، از رسوم جالب جشن‌های ازدواج این منطقه است.
 
بامری ادامه داد: در آخر که داماد را اقوام و فامیل بعد از سرآپی به خانه پدر عروس می برند، در آنجا داماد با بازارگرمی سرآپی(تحفه‌ای) از پدر عروس می‌گیرد، سپس جشن ازدواج با شام به پایان می رسد.
 
وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر برخی از بدعت ها و نظیر تیراندازی در جشن‌های ازدواج و امثالهم، شیرینی عروسی را به کام مهمانان تلخ کرده که امیدوارم مردم این منطقه با فرهنگ اصیل خود با رسوم ناپسند مقابله کنند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین هادی بامری کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: ازدواج سنت حسنه پیامبر (ص) و از تاکیدات دین اسلام و همچنین ائمه معصومین(ع) است.
 
وی افزود: همانطور که جشن ساده ازدواج حضرت امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) باید برای جوانان ما الگو باشد، زندگی ساده و به دور از تجملات آن حضرات هم باید برای همه ما و به ویژه نسل جوان الگو باشد.
 
این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: که اهل بیت عصمت و طهارت بهترین الگو و اسوه برای همه ما هستند و قطعا پیروی کردن از آنان باعث رستگار شدن ما خواهد شد.
 
انتهای‌خبر/ م.ب
کد مطلب: 1789
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما