۰
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۹
یادداشت:

جشن ازدواج با تِم وحشت

تیراندازی با سلاح‌های غیرمجاز در برخی از جشن های ازدواج منطقه جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان این سنت حسنه را با وحشت همراه ساخته است.
جشن ازدواج با تِم وحشت
به گزارش پایگاه خبری صدای بلوچ، مجید بامری خبرنگار بلوچ یادداشتی را جهت انتشار ارسال کرده است:
 
چندی است که جشن های ازدواج در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و به ویژه در شهرستان دلگان همراه با اجرای گروه های موسیقی (org) است، اما در کنار آن عده ای در شب جشن که همه مهمانان با تیراندازی های مکرر با اسلحه های سبک و نیمه سنگین غافلگیر می شوند.
 
غافلگیری مهمانان از یک سو و هراس و دلهره از سویی دیگر برای مجاوران و همسایگان بانی جشن ازدواج ، موجب شده که این جشن ها بیشتر به مراسم وحشت مبدل شود.
 
تیراندازی ها با سلاح غیرمجاز که بدعتی بسیار ناپسند است نه تنها از لحاظ قانونی ممنوع است بلکه در شرع و عرف و مردم شریف این منطقه نکوهیده است.
 
گرچه در کنار بدعت تیراندازی در جشن های وحشت ، رسوم ناپسند دیگری نظیر «دی جی بانوان»، شو طلاهای آنچنانی و جهیزیه چند صد میلیونی در حال رواج است، انتظار است که فرهیختگان و علما در کنار معتمدان و‌ریش سفیدان این منطقه نسبت به برچیده شدن چنین بدعت های ناپسندی اهتمام بورزند.
 
هر چند که دستگاه قضایی و نیروی انتظامی موظف هستند و باید با تیراندازان و مجریان مراسم های وحشت در این منطقه از مجرای قانونی برخورد کنند، اما ما مردم هم باید مجاب باشیم که با آنها همکاری کنیم.
 
برچیده شدن مراسم های وحشت ، همکاری اقشار مختلف مردم با دستگاه قضایی و نیروی های انتظامی و نظامی را می طلبد؛ البته ضرورت دارد که دستگاه های فرهنگی و خطیبان جمعه و جماعت شیعه و اهل سنت هم در این زمینه همکاری داشته باشند.
 
در هر حال باید با خودمان بیندیشیم جشنی که آغاز زندگی دو نفر است ، چرا با ندانم کاری و سهل انگاری عمدی عده ای به مراسم وحشت و یا خدای نکرده پایان زندگی انسان دیگری ختم شود؟!
 
انتهای‌خبر/ م.ب
کد مطلب: 1915
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما