۰
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۶
سفیر بنگلادش در بندر چابهار اعلام کرد:

بنگلادش؛ متقاضی تجارت دریایی با بندر چابهار/ بندر چابهار، فرصتی مناسب برای تجار و سرمایه گذاران بنگلادش

سفیر بنگلادش در ایران گفت: خواستار شکل گیری تجارت دریایی بین بنگلادش و بندر چابهار با ایجاد خط مستقیم و مستمر کشتیرانی هستیم.
بنگلادش؛ متقاضی تجارت دریایی با بندر چابهار/ بندر چابهار، فرصتی مناسب برای تجار و سرمایه گذاران بنگلادش
 
 
 
 
 
 
به گزارش صدای بلوچ به نقل از عصرهامون، ای. اف. ام. گوسال اعظم سارکار در نشست مشترک با مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان که با موضوع تشریح قابلیت ها، پتانسیل ها و فرصت های سرمایه گذاری بندر چابهار بندر شهید بهشتی برگزار شد اظهار کرد: با توجه به توسعه بندر چابهار و فرصت ها و جایگاه آن برای کشورهای مختلف، بازدید از این بندر به منظور شناخت بیش از پیش این ظرفیت ها و بهره مندی از آن در دستور کار این سفارتخانه قرار گرفت.

وی ادامه داد: بنگلادش در حال بررسی بازارهای جدید برای سرمایه گذاری و رونق تجارت با دیگر کشورهای منطقه است که در بازدید از بندر چابهار مشخص شد اقدام های توسعه ای انجام شده در این بندر فرصت بسیار خوبی برای تجار و سرمایه گذاران این کشور است.

سفیر بنگلادش در ایران با بیان این که بندر چابهار به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی ارتباط خوبی بین ایران با افغانستان و دیگر کشورهای منطقه ایجاد کرده است افزود: دستاوردهای این سفر در راستای رونق مراودات اقتصادی با ایران و دیگر کشورهای منطقه از طریق بندر چابهار، در اختیار تجار و سرمایه گذاران بنگلادش قرار خواهد گرفت.

به گفته ای. اف. ام. گوسال اعظم سارکار، ارتباط دو طرفه بین تجار و سرمایه گذاران ایران و بنگلادش می تواند در رونق تجارت منطقه موثر باشد که چابهار ایفا کننده نقشی جدی در این ارتباط خواهد بود.

وی خواستار شکل گیری تجارت بین دو کشور به ویژه ارتباطات دریایی بین بنادر بنگلادش و بندر چابهار با ایجاد خط مستقیم و مستمر کشتیرانی شد و اضافه کرد: بنگلادش متقاضی این است که همچون هند در بندر چابهار فعالیت اپراتوری داشته باشد و از طریق این بندر با دیگر کشورها از جمله افغانستان در حوزه ترانزیت و ترانشیپ ارتباط برقرار کند.

 سفیر بنگلادش خاطرنشان کرد: اعطای مشوق ها و بسته های حمایتی برای سرمایه گذاران لازمه شکل گیری تجارت بین دو کشور است.

پیوند کشورها؛ هدف توسعه بندر چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: با توجه به قرارگیری بندر چابهار در خارج از حوزه خلیج فارس، توسعه این بندر جهت پیوند با کشورهای منطقه انجام شد که این توسعه بیشتر در حوزه ترانزیت و ترانشیپ بوده است.

بهروز آقایی با اشاره به نبود محدودیت های حوزه خلیج فارس در بندر چابهار بیان کرد: با توجه به این مهم تفاهم نامه ای بین ایران، هند و افغانستان در راستای بهره گیری از این بندر استراتژیک منعقد شد که مورد تصویب حاکمیت 3 کشور قرار گرفت.

وی با اشاره به شکل گیری تجارت بین ایران، هند و افغانستان در پی موافقتنامه چابهار و تاثیر آن در کاهش هزینه ها و زمان تجارت بین 3 کشور اظهار کرد: امکان پیوستن دیگر کشورها به این موافقتنامه وجود دارد در این راستا کشورهایی از حوزه CIS درخواست هایی را ارائه داده اند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در خصوص حضور و اپراتوری شرکت ها و کشورهای خارجی در بندر چابهار محدودیتی وجود ندارد، مدل قرارداد با این شرکت ها به صورت بلند و میان مدت است و قراردهای توسعه ای نیز بلند مدت خواهد بود.

آقایی با بیان این که قابلیت سرمایه گذاری در فازهای بعدی طرح توسعه بندر شهید بهشتی وجود دارد ادامه داد: این بندر در خصوص انتقال و تبادلات کالایی هیچ محدودیتی ندارد و می تواند در ترانزیت کالاهای بنگلادش با کمترین هزینه و زمان ایفای نقش کند.  

بر اساس این گزارش، بازدید از زیرساخت ها، اسکله ها، تجهیزات استراتژیک و فرآیند تخلیه کالا در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از دیگر برنامه های سفر ای. اف. ام. گوسال اعظم سارکار؛ سفیر کشور بنگلادش در ایران به بندر چابهار بود.

انتهای پیام/
کد مطلب: 910
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما