۰
شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۶
گزارشی از شکوفایی کشاورزی دلگان پس از انقلاب اسلامی؛

شهرستان دلگان قطب تولید چای ترش کشور/ محصولی راهبردی که هدیه نهاد های انقلابی به کشاورزان بلوچ است

چای ترش محصولی راهبردی است که برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان دلگان کاشته شد.
شهرستان دلگان قطب تولید چای ترش کشور/ محصولی راهبردی که هدیه نهاد های انقلابی به کشاورزان بلوچ است
به گزارش صدای بلوچ، تا پیش از انقلاب اسلامی، کشورمان از جمله وارد کنندگان محصولات کشاورزی بود، کشوری که زمین هایش از جمله حاصلخیزترین زمین های کشاورزی در دنیا بوده است.
دلگان از جمله نقاطی است که تا پیش از انقلاب علی رغم اینکه زمین هایش برای کشاورزی مناسب بود اما با سیاست های غلط رژیم طاغوت از این فرصت ها به خوبی استفاده نمیشد.
با پیروزی انقلاب اسلامی و توجه مسئولان نظام اسلامی به این مناطق و به خصوص در بخش کشاورزی موجب شکوفایی کشاورزی منطقه دلگان شد به گونه ای این شهرستان که تا قبل از انقلاب روستایی بدون امکانات بود به قطب کشاورزی استان سیستان و بلوچستان تبدیل شود.
یکی از محصولاتی که در دوران پهلوی حتی در یک متر از اراضی کشاورزی استان سیستان و بلوچستان و شهرستان دلگان کاشته نمیشد «چای ترش» است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشاورزان این منطقه با همکاری و مشاوره کارشناسان جهاد سازندگی زمینه کاشت آن را فراهم کردند به گونه ای که اکنون منطقه دلگان قطب تولید چای ترش در کشور شده است.
لالبخش رخشانی از کشاورزان این منطقه در گفتگو با صدای بلوچ اظهار کرد: چای ترش برای اولین بار در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب در شهرستان دلگان کاشته شده است.
وی با تاکید بر اینکه محصول چای ترش که به «چای مکی» هم معروف است، را برای اولین بار کارشناسان جهاد سازندگی به این منطقه آورده اند، تصریح کرد: این محصول کشاورزی از کشورهای آفریقایی به شهرستان دلگان آورده شده است.
این کشاورز بلوچ با اشاره به اینکه در دوران پهلوی فقط محصولات اندکی توسط کشاورزان کاشته میشد، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حمایت نظام اسلامی زمینه شکوفایی کشاورزی منطقه دلگان فراهم شده است.
رخشانی ادامه داد: اکنون که نزدیک به چهار دهه از نخستین بار که چای ترش در شهرستان دلگان کاشته شد میگذرد، دلگان به قطب تولید این محصول کشاورزی در کشور تبدیل شده است.
مدیر جهاد کشاورزی دلگان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ۶۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان به کشت چای ترش اختصاص داده شده بود.
غلام رضا سجادی ادامه داد: چای کاران دلگانی قریب به ۴۰ سال است که در این شهرستان چای ترش می کارند.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۴۰۰ نفر در کار کاشت، داشت و برداشت چای ترش در زمین‌های کشاورزی دلگان اشتغال دارند.
انتهای پیام/
کد مطلب: 83
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما