۰
سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۱

دوران پهلوی آبیاری اراضی کشاورزی به شیوه سنتی بود/ انقلاب در بخش کشاورزی دلگان/ کمک جهاد سازندگی به کشاورزان

پس از پیروزی انقلاب اسلامی از طرف جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی کمک های فراوانی به کشاورزان منطقه دلگان شد.
دوران پهلوی آبیاری اراضی کشاورزی به شیوه سنتی بود/ انقلاب در بخش کشاورزی دلگان/ کمک جهاد سازندگی به کشاورزان
‌به گزارش صدای بلوچ، مساحت کل شهرستان دلگان 11780 کیلومتر مربع است که بیش از ۳۲۲۳۴ هکتار آن از اراضی خوب و با استعداد برای تولید محصولات کشاورزی است.
تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل سیاستهای نادرست رژیم پهلوی، کشاورزی این منطقه هم مثل سایر نقاط کشور دچار ورشکستگی و رکود شده بود.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال تاکیدات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره ) و پس از آن تاکیدات مقام معظم رهبری، مبنی بر ضرورت خودکفایی کشور در زمینه محصولات استراتژیک نظیر گندم، برنج و جو، حرکتهای قابل توجهی در راستای تولید این محصولات در کشور و این منطقه صورت گرفته است.
نصرت بامری یکی از کشاورزان این منطقه در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ اظهار کرد: آبیاری اکثر اراضی کشاورزی شهرستان دلگان در دوران پهلوی به شیوه دستی و از طریق چاه انجام میشد.
وی تصریح کرد: دوران رژیم پهلوب در حالی که شغل اکثر مردم شهرستان دلگان کشاورزی بود اما زمین های کشاورزی و محصولاتشان بسیار اندک بود.

این کشاورز ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی به اکثر کشاورزان این منطقه موتور پمپ هایی اهدا کرد که با گذشت ۴۰ سال هنوز مردم با آن کشاورزی می کنند.
بامری خاطرنشان کرد: در این چهل سال به معنی واقعی کلمه در بخش کشاورزی شهرستان دلگان انقلاب شده و همه اینها به برکت انقلاب اسلامی است.

مدیر جهاد کشاورزی دلگان در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ اظهار کرد: کشاورزی این منطقه پیشرفت زیادی کرده است به طوری که شهرستان دلگان قطب تولید برخی از محصولات نظیر حنا، چای ترش، گندم، خرما و... است.
این مسئول اظهار کرد: به طور مثال دلگان با 8 هزار هکتار نخلستان یکی از مراکز عمده تولید خرما در سیستان و بلوچستان است.
غلام رضا سجادی افزود: همچنین امسال هفت هزار و 300 هکتار از زمین های این شهرستان به کشت گندم اختصاص پیدا کرده که نسبت به سال گذشته 300هکتار بیشتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی دلگان از سمت و سوی سنتی به سوی کشاورزی مدرن رفته است، عنوان کرد: 230 هکتار از اراضی گندم این شهرستان به روش کشت حفاظتی انجام شده است.
مدیر جهاد کشاورزی دلگان با بیان اینکه در دوران طاغوت برداشت گندم در این شهرستان به شیوه سنتی انجام شده است، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی برداشت گندم در این منطقه کاملا به شیوه مدرن و با کمباین انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که قبل از انقلاب اسلامی دلگان یک روستا و زیر شهرستان ایرانشهر میشد و لذا هیچ کارشناس کشاورزی به این منطقه اعزام نشده است اما پس از پیروزی انقلاب و استقرار جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی ، اکنون در همه بخش ها از سوی دولت به کشاورزان کمک می شود.
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 72
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما