۰
پنجشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۴
مرگ تدریجی استعدادهای ورزش در سیستان و بلوچستان؛

فروغ ستارگانی که در سایه بی توجهی خاموش می شوند

مدتی است کلیپی کوتاه از نبوغ یک جوان سیستان و بلوچستانی در فضای مجازی در حال نشر است و غیر از نگاه مسئولین توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
فروغ ستارگانی که در سایه بی توجهی خاموش می شوند
به گزارش صدای بلوچ به نقل از عصرهامون، شاید شنیده باشید سیستان و بلوچستان سرزمین محرومیت های آشکار و استعدادهای پنهان است؛ برخی مسئولان دلیل این مساله را فاصله نسبتا طولانی این استان کشور با مراکز مهم جمعیتی می دانند و عده ای بر این باور اند که وسعت و گستره جغرافیایی و ... باعث می شود تا خدمات ارائه شده چندان به چشم نیاید.

گرچه نمی توان منکر اثرگذاری همه این موارد بر مغفول ماندن ظرفیت ها و استعدادها در پهناورترین استان کشور شد و اما گاهی به مواردی بر می خوریم که شَک ما را نسبت به ضعف عملکردی و شایستگی برخی مدیران برای جبران فاصله عقب ماندگی ها را به یقین تبدیل می کند. مدیرانی که هر روز در پی یک دلیل و هر لحظه در جستجوی بهانه ای را برای شانه خالی کردن از زیر بار سنگین مسئولیت اند.

روایت امروز ما داستان تکراری تلاش های بی نتیجه یک جوان مستعد و توانمند سیستان و بلوچستانی است که محرومیت و نداشتن توان مالی برای پوشش هزینه های اولیه لازم برای معرفی استعدادش، مانع از شکوفایی بیشتر نبوغ او شده.

رضا رهپیما، 17 ساله، اهل و ساکن زابل. او سال هاست که به طور حرفه ای ورزش را دنبال می کند و اخیرا در این مسیر به موفقیتی مهم، یعنی شکستن یک رکورد جهانی دست پیدا کرده. چند روزی است که کلیپ روپایی زدن رضا در فضای مجازی گل کرده و دائما بازنشر می شود. کلیپی که ظاهرا اکثر مردم استان غیر از مسئولین پر مشغله، حداقل یکبار آن را دیده اند!

با او تماس گرفتیم؛ خواستیم کمی از خودش برایمان تعریف کند. اینطور شروع کرد: از کودکی از روی عشق و علاقه، به ورزش فوتبال و فوتسال را دنبال می‌کنم. مدتی قبل یا دقیق تر بگویم حدود پنج ماه پیش به طور اتفاقی حین تمرینات متوجه شدم توانایی خوبی در روپایی زدن به شکل سرعتی دارم.  این کار را با توپ های مختلف را امتحان کردم تا جایی که بالاخره در زمان بندی دقیق موفق شدم در 60 ثانیه،  117 روپایی بزنم.

وی افزود: رکورد روپایی سرعتی با 107 ضربه در یک دقیقه، در اختیار یک ایرانی به نام آقای مهدی حب درویش، از افراد شاخص و شناخته شده این رشته در سطح بین المللی است.

وی ادامه داد: مدتی گذشت و کلیپ کوتاه روپایی زدنم در رسانه های مجازی منتشر شد که با استقبال و تحسین تماشاگران همراه بود، همین زمان بود که از طرف سازمان ثبت رکورد ها (ایمارو) برای ثبت رکورد با من تماس گرفته شد و از من برای حضور در مرکز این سازمان به ثبت رسمی رکورد دعوت به عمل آمد.

وی با اشاره به هزینه یک میلیونی لازم برای ثبت این رکورد گفت: پس از این، با توجه به اینکه این مبلغ در کنار هزینه جابجایی و اقامت حداقلی مبلغ قابل توجهی می شد، به واسطه یکی از رسانه های محلی سیستان برای درخواست مساعدت با مسئولان اداره ورزش و جوانان شهرستان زابل تماس گرفتنم و موضوع را در میان گذاشتم؛ در نهایت مقرر شد روز بعد مجددا پیگیری کنم.

وی ادامه داد: متاسفانه در تماسی که بعد از این برای پیگیری موضوع برقرار کردم، در کمال ناباوری مسئولان گفتند نهایتاً می توانند برای ثبت این رکورد 200 هزار تومان به من کمک کنند که واقعا خنده دار بود؛ آن هم مشروط بر اینکه به همراه توپ هایم در محل این اداره برای گرفتن عکس مسئولان حاضر شوم که پس از شنیدن این صحبت، عطای آن را به لقای آن بخشیدم و منصرف شدم.

این جوان سیستانی در ادامه ضمن ابراز نارضایتی شدید از این موضوع گفت: این مبلغ تنها هزینه رفتن من تا تهران با اتوبوس و رسیدن به محل ایمارو هم نمی شود؛  اگر توان ورزش و جوانان برای حمایت از من همین قدر است ترجیح می دهم این پول را هم از پدرم بگیرم و سوژه های عکس و بزرگنمایی برخی مسئولین شونم.

رهپیما با بیان اینکه روپایی زدن با هر توپ، رکورد مخصوص خود را دارد و در بسیاری از موارد به رکوردها نزدیک هم شده ام و تلاش می کنم  تا بتوانم این رکورد ها را جابجا کنم؛ به عنوان مثال رکورد جهانی ثبت شده روپایی زدن با توپ تنیس 194 ضربه است. تاکنون من موفق به زدن 175 روپایی در یک دقیقه با این توپ شدم که این خود هم خود یک رکورد محسوب می شود.

علی ایحال امیدواریم توجیه مدیران ورزشی استان چه ندیدن، نشنیدن، مشغله کاری یا هر چیز دیگر که هست، زودتر به داد این جوان مستعد و با انگیزه سیستان و بلوچستانی برسند و از ناامیدی و زوال این استعداد ویژه اش جلوگیری کنند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 460
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما