۰
شنبه ۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۲۵
یک کارشناس علوم حوزوی:

امام صادق (ع) به مبارزه با صوفیگری پرداخت/ برخورد امام ششم با گروه های دگراندیش آموزنده بود

یک کارشناس علوم حوزوی گفت: برخورد امام جعفر صادق (ع) با گروه های دگراندیش سازنده و آموزنده بود.
امام صادق (ع) به مبارزه با صوفیگری پرداخت/ برخورد امام ششم با گروه های دگراندیش آموزنده بود
حجت الاسلام والمسلمین هادی بامری در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ با اشاره به سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه، بیان کرد: آثار بسیاری به امام صادق علیه السلام نسبت داده شده است . سید محسن امین تعداد 24 کتاب و رساله به آن امام منسوب دانسته و می گوید : دلیل موثقی بر تالیف چنین آثاری از آن حضرت وجود ندارد و اکثر آنها را شاگردان امام به نقل از ایشان تالیف نموده‌اند و یا اینکه برخی از شیعیان گفتارهای امام را جمع‌آوری نموده و به آن حضرت نسبت داده اند.

وی گفت: دوران 34 ساله امامت امام جعفرصادق (ع) فرصتی طلایی بود تا تشنه کامانِ معارفِ نابِ الهی را از سرچشمه زلال وحی سیراب سازد و در این خلال، برخوردهای آن حضرت با گروه های دگراندیش سازنده و آموزنده بود.

 این کارشناس مذهبی عنوان کرد: یکی از انحرافات و بدعتهائی که در زمان آن امام در میان مسلمانان پیدا شد، مسئله تصوف و صوفیگری است، در آن زمانی که بسیاری از بزرگان و اعلام اهل سنت، فریفته سخنان به ظاهر فریبنده صوفیان بودند و چه بسا خود نیز به صوفیگری و تصوف تظاهر می نمودند، امام علیه السلام به خطرات این فکر انحرافی واقف بود، و به مبارزه آن برخاسته بود.

وی گفت: امام جعفربن محمد (ع) در مواجهه با خلفای جور مخصوصا منصور عباسی دو نوع برخورد داشت که کاملا در مقابل هم بنظر می رسد. «امام گاهی با لحن نرم و بطور ملایم با وی سخن گفته و در مقام تبرئه خویش برآمده و گاهی هم بی آنکه اقرار و اعترافی کند با شدت و تندی با آنان برخورد کرده است.

حجت الاسلام بامری اضافه کرد: « امام در عین حالیکه در برخی موارد خیلی ملایم و ملتمسانه صحبت می کند؛ مثلا آنجا که به منصور می فرماید: به خدا سوگند من این کار را نکرده ام و آنرا جایز نمی دانم و به آن عقیده ندارم و در همه حال اطاعت شما را لازم می دانم؛ من پیر شده و ضعیف و ناتوان گشته ام؛ می خواهی مرا در برخی از زندانهایت باز داشت کن تا مرگ من فرا رسد که چندان دور نیست.

این کارشناس امور حوزوی افزود: منصور در دوران حکومتش هفت بار امام صادق (ع) را نزد خود احضار کرده است؛ گاهى در مدینه و در ربذه به هنگام عزیمت حج و دیگر بار در کوفه و بغداد ، و در همه این جریانات تصمیم بر قتل امام داشت و در تمام این جریانات با امام بدرفتارى کرده و با وى سخن ناروا گفته است.


حجت الاسلام بامری خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) به دستور منصور دوانیقی حاکم ظالم عباسی و بر اثر مسمومیت به شهادت رسیده است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 378
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما