یک کارشناس مذهبی:

زندگانی امام هشتم در سه مرحله است/ حکام عباسی نسبت به علویان سختگیری های زیادی روا داشتند/پیشنهاد ولایت به جهت مشروع جلوه دادن حکومت بود

صدای بلوچ , 15 مهر 1400 ساعت 6:59

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی بامری گفت: خلفای عباسی نسبت به علویان و شیعیان در دوران حکومت خود سختگیری های زیادی را روا داشتند.


حجت‌الاسلام والمسلمین هادی بامری در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، گفت:کل زندگانی و امامت آن بزرگوار هم عصر با حکام ظالم و خونخوار بنی عباس بوده است.

وی ادامه داد: بنی عباس که در ابتدا با دایه دوستی اهل بیت عصمت و طهارت روی کار آمده بودند، همه ائمه(ع) را به شهادت رسانده و نسبت به علویان و شیعیان سختگیری های زیادی را روا داشتند.

این کارشناس مذهبی افزود: امام رضا علیه السلام در این شرایط به دنیا آمد و مدتی پس از شهادت پدر بزرگوار خویش ، زعامت شیعیان را به عهده گرفت که در عصر زندگانی ایشان حوادث بسیار زیادی رخ داد.

حجت‌الاسلام بامری تصریح کرد: می توان گفت زندگانی حضرت امام رضا (ع) در سه مرحله طفولیت و جوانی که هم عصر با امامت پدر بزرگوارشان، امامت خود ایشان در مدینه و مرحله حساس زندگی ایشان همان حضور در ایران و شهادت توسط مأمون بوده است.

وی عنوان کرد: مأمون که از همان ابتدا به با قتل برادرش به حکومت رسیده بود، نمی خواست مستقیماً مقابل امام هشتم بایستد لذا از راهی غیر مسیر و راهی را که حکام پیش از خودش پیش گرفته بودند، را پیش گرفت.

حجت‌الاسلام بامری با اشاره به اینکه مأمون عباسی، مامورانی را از طوس به مدینه فرستاد تا امام هشتم را مجاب به طوس کنند ، اما آن حضرت از این سفر اجتناب کنند، گفت: ماموران به اجبار ، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) را مجاب کردند تا به طوس سفر کند.


این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام رضا علیه السلام در همین سفر با سیره خویش توانستند بسیاری از مسلمانان را از نقشه شوم مأمون این حاکم ظالم عباسی باخبر سازند.

وی ادامه داد: مأمون عباسی به این جهت که حکومت خود را مشروع جلوه دهد و از محبوبیت ائمه اطهار (ع) بکاهد ، به وی پیشنهاد ولایت داد که با مخالف امام هشتم همراه بود.


حجت‌الاسلام بامری اضافه کرد: مأمون عباسی زمانی که مخالفت حضرت موسی الرضا (ع) را در این موضوع دید، از راه همیشگی یعنی اجبار وارد شد و امام هم با این پیش شرط که در امور و مسائل حکومتی دخالت نکند و فقط یک عنوان تشریفاتی داشته باشد ، ولایت را قبول کردند.

وی ادامه داد: مأمون عباسی که تمام نقشه ها و دسیسه های خود را خنثی شده می دید، نقشه شهادت امام را طراحی و سرانجام حضرت امام رضا علیه السلام را ناجوانمردانه به شهادت رساند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: ما مسلمانان و شیعیان باید سیره و زندگانی ائمه اطهار علیهم السلام را در زندگی خودمان باید الگو قرار دهیم قطعا که رستگاری و پیروزی در این مسیر است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 1684

آدرس مطلب: https://www.sedayebalooch.ir/news/1684/زندگانی-امام-هشتم-سه-مرحله-حکام-عباسی-نسبت-علویان-سختگیری-های-زیادی-روا-پیشنهاد-ولایت-جهت-مشروع-جلوه-دادن-حکومت

پایگاه خبری - تحليلی صدای بلوچ
  https://www.sedayebalooch.ir