۰
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
نماینده ولی فقیه در سیستان‌و‌بلوچستان:

برای ایجاد اعتماد متقابل باید دیوار بی‌اعتمادی‌ها خراب شود

آیت الله مصطفی محامی گفت: در روزهای نخستی که برای خدمت به استان آمدم، تاکید کردم که در استان یک دیوار بی‌اعتمادی متقابل وجود دارد و برای ایجاد اعتماد متقابل باید دیوار بی‌اعتمادی‌ها در استان خراب شود.
برای ایجاد اعتماد متقابل باید دیوار بی‌اعتمادی‌ها خراب شود
به گزارش صدای بلوچ به نقل از عصرهامون، آیت‌الله مصطفی، محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در دیدار با جمعی از اساتید و نخبگان اهل سنت استان ضمن تایید کلیت مباحث و دغدغه‌های اعضای جلسه، اظهار کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، نظام باید به همه اقوام و مذاهب کشور نگاه یکسانی داشته باشد و حقوق شهروندی و عمومی باید فارغ از دین و قومیت حتی برای آنهایی که به نظام و انقلاب هم معتقد نباشند تامین شود.

وی تاکید کرد: مشکل کشور این است که در مقام اجرا، به مبانی و فرمایشات مقام معظم رهبری توجه نمی‌شود در حالی که با عمل به 50 درصد از فرمایشات ایشان، کشور گلستان می‌شود.

امام جمعه زاهدان افزود: مسأله نگاه یکسان حاکمیت به اقوام و مذاهب از روز اول فعالیت در استان مدنظر بنده بوده و آن را دنبال می‌کنم و حتی قبل از تصدی این مسئولیت، خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشته و این موضوع را به عنوان یک دغدغه مطرح کردم و امیدوارم که به تدریج شاهد تغییرات مثبت در این زمینه باشیم.

وی با اشاره به مباحث راجع به انتخابات مجلس شورای اسلامی در زاهدان گفت: ما تمایل داشتیم که نمایندگان حوزه انتخابیه زاهدان در مجلس شورای اسلامی یکی از شیعه و یکی هم از برادران اهل سنت باشند. بنده مدتی بعد از انتخابات با جناب آقای مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در همین رابطه صحبتی داشته و گلایه‌ها را مطرح کردیم و ایشان هم مقداری توضیح، توجیه و درد دل داشتند و اظهار کردند که تصمیمات در مورد انتخابات بر اساس نظر جمع بود ولی من عنوان کردم که حیف شد؛ این تصمیم درست نبود؛ هم‌اکنون مشکل را به حساب شما می‌گذارند و این اقدام با شعارهای قبلی شما سازگاری نداشت.

محامی ادامه داد: بنده به منتخبین راه یافته به مجلس تاکید کردم که خود را نماینده همه مردم شیعه و سنی حوزه انتخابیه شان بدانند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به پیگیری‌های مکرر در زمینه استخدامی‌های اهل سنت، بیان کرد: یکی از موارد، استخدام برادران اهل سنت در نیروی انتظامی بود که مکرر پیگیری کردیم و براساس آخرین مطلبی که گزارش دادند عده‌ای هم اکنون در حال گذراندن دوره‌های آموزشی برای شروع به خدمت در نیروی انتظامی هستند البته این اقدام شروع خوبی است ولی تعدادش اندک بوده و متناسب با جمعیت اهل سنت استان نیست.

افراد همراه و همسو با نظام تربیت کنید

وی خاطرنشان کرد: در مورد اظهارات مولوی اسماعیل‌زهی در ابتدای سال، به شورای تامین تاکید کردم این قضیه را دنبال نکنید و در جلسه‌ای که با آیت‌الله اعرافی داشتیم نیز عنوان کردیم که بیانیه‌ای منتشر نشود و به ریاست جامعه المصطفی بابت جوابی که روابط عمومی آن نهاد داده بود گلایه کرده و تاکید کردم آن اظهارات را کأن لم یکن فرض کرده و توجهی به آن نشود.

محامی در مورد رد صلاحیت‌ها عنوان کرد: رد صلاحیت کسی که جرم و تخلف انجام داده، قابل قبول است اما وابستگی و ارتباط با یک مکان مذهبی نمی تواند دلیل رد صلاحیت باشد. پیروان یک مذهب به طور طبیعی با مجموعه‌های مذهبی مرتبط هستند و در آنها رفت و آمد دارند که این مشکلی ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان گفت: این نکته را به مولوی عبدالحمید هم عنوان کردم که اگر شما افراد همراه و همسو با نظام تربیت کنید، لازم به پیگیری جهت استخدام آنها نیست چرا که خود نظام به دنبال چنین افرادی می‌آید ولی اگر بنا باشد کسی چشم و دلش در گرو جای دیگری باشد و حتی دستش هم در جیب جای دیگری باشد هیچ نظامی وی را به عنوان کارگزار خودش قبول نمی‌کند. بحث شیعه و سنی هم مطرح نیست در شیعیان هم گروه‌هایی به عنوان خط قرمز شناخته می‌شوند که اعضای آنها هم مورد قبول واقع نمی‌شوند و این امر طبیعی است و جنبه عقلایی دارد.

وی خاطر نشان کرد: در روزهای نخستی که به سیستان و بلوچستان برای خدمت آمدم، به مولوی اسماعیل‌زهی عنوان کردم که در استان یک دیوار بی‌اعتمادی متقابل وجود دارد که مطلوب نیست و باید تلاش کنیم این دیوار خراب شود و تاکید کردم این کار به تنهایی امکان‌پذیر نیست و شما نیز باید در میدان عمل پای کار باشید و باید حالت اپوزیسیون را از چهره مجموعه خود زدوده و چهره خود را در حمایت از نظام و همراهی با انقلاب در داخل و بیرون و به صورت عملی نشان دهید تا این فضا شکسته شود.

هرچه اختلافات بیشتر باشد عقب ماندگی عمیق‌تر می‌شود

امام جمعه زاهدان در مورد رقابت‌ها و کشمکش‌های قومی و مذهبی در استان اظهار کرد: متاسفانه این رقابت‌ها از چند طرف وجود دارد و از فرهنگ و مدل تربیت نشأت می‌گیرد در نتیجه وقتی یک فرد، جایگاهی می‌گیرد تلاش می‌کند اطرافیان خود را بر سر کار بیاورد و متاسفانه فساد اداری و مالی هم در هر دو طرف در استان وجود دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر احساس مسئولیت نخبگان و حضور در صحنه و تلاش برای پیگیری امور، اظهار داشت: شما نباید یک قشر در سایه با تاثیرگذاری محدود باشید و باید با همین مبانی فارغ از قومیت و مذهب، تلاش کنید.

وی با هشدار نسبت به خطرات اختلافات قومی و مذهبی در سطح کشور بالاخص در سیستان و بلوچستان، عنوان کرد: هرچه اختلافات در استان بیشتر باشد باعث عقب ماندگی عمیق‌تر می‌شود.

آیت‌الله محامی ضمن تاکید بر رعایت شایسته‌سالاری در انتصابات، تصریح کرد: متخصصان و سرمایه‌گذارانی که می‌توانند در جهت رشد و آبادانی استان گام بردارند باید فارغ از قومیت، مذهب و محل زندگی به کارگیری شوند. من مسئول اجرایی نیستم ولی اگر اشراف مناسبی در مورد مصادیق وجود داشته باشد می‌توان بر اساس سیاست‌های رهبر معظم انقلاب پیگیری‌های لازم را انجام داد.

نماینده ولی فقیه در استان ضمن تایید صحبت حاضران مبنی بر این که وضعیت فعلی با گذشته قابل قیاس نیست و خدمات فراوانی در استان انجام شده، اظهار کرد:هم اکنون در بخش‌های مختلف فاصله معناداری با سایر نقاط کشور داریم و همه باید برای رشد استان تلاش کنیم تا جهشی حاصل شده و فاصله با استان‌های دیگر از بین برود.

انتهای پیام/
کد مطلب: 1115
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما