۰
شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۰۴
یک کارشناس مذهبی و فعال رسانه:

بصیرت و ایمان قوی از خصوصیات بارز قمر بنی هاشم بود/ الهام گرفتن رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس از حضرت عباس(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین علی قدردان گفت: بصیرت کامل و ایمان قوی از خصوصیات بارز حضرت قمر بنی هاشم(ع) بوده است.
بصیرت و ایمان قوی از خصوصیات بارز قمر بنی هاشم بود/ الهام گرفتن رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس از حضرت عباس(ع)
حجت‌الاسلام والمسلمین علی قدردان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای بلوچ با اشاره به فرارسیدن اعیاد شعبانیه، بیان‌کرد: برگزاری اعیاد شعبانیه به خصوص این روز عزیز معنای بسیار بلندی دارد، توجه کنید به مناسبت‌هایی که در همین روزها گنجانده شده، روز پاسدار و روز جانباز؛ این مناسبت‌ها اعتباری هستند اما نسبت بسیار عمیقی با واقعیت دارند. یعنی امام حسین (ع) در طول ده سال واقعا از اسلام پاسداری کردند و حیات اسلام را رقم زدند و حضرت عباس (ع) نیز به طور مشخص با جانبازی خود الگوی موفقی از اطاعت، بصیرت، شجاعت، وفاداری و ایمان ارائه کردند؛ اعیاد شعبانیه در واقع هم عید ولادت و هم بزرگداشت پاسداری و جانبازی در راه دین خدا است.
 
این کارشناس مسائل مذهبی افزود:در خصوص مقام حضرت عباس(ع) و جایگاه جانبازی ایشان ما به منابع موثقی دسترسی داریم که می توانیم سخن خودمان را مطرح نماییم؛ زیارتنامه‌هایی که خود حضرات معصومین(ع) درباره امامزادگان، ائمه(ع) و مشخصا جانباز دشت کربلا، مطرح کرده‌اند و ما با استفاده از این منابع می‌توانیم به جایگاه این عزیزان پی ببریم.
 
وی گفت: در همین منابع و زیارت‌نامه حضرت ابوالفضل العباس (ع) آمده که ایشان اطاعت کاملی از حضرت رسول(ص)، امام علی(ع) و حضرات حسن و حسین(ع) داشته است؛ در حدیثی از امام صادق(ع) آمده که جانباز دشت کربلا صاحب بصیرت بوده است.
 
این کارشناس مذهبی و فعال رسانه‌ای ادامه داد: حالا اگر به کلمه بصیرت توجه کنیم، این کلمه از خود معنایی دارد که به معنای تشخیص حق و باطل، اقدام و استقامت است، این سه کلمه درکنار هم معنی بصیرت را تکمیل می کند.
 
حجت‌الاسلام قدردان عنوان کرد: برخی در حادثه عظیم عاشورا برخی، تشخیصشان درست بود، اقدام به همراهی امام حسین(ع) هم کردند اما استقامت نکرده و نزدیک واقعا عاشورا از صف کاروان امام سوم جدا شدند، اما حضرت قمربنی‌هاشم هر سه اینها را در کنارهم داشته است و در حادثه کربلا نمود بالایی هم داشته که اصلی‌ترینش آن‌جایی بوده که از سوی لشکر دشمن، می‌خواستند به ابوالفضل العباس(ع) امان‌نامه بدهند که ایشان قبول نکردند.
 
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: یکی از خصوصیات بارز جانباز دشت کربلا که می توان به آن اشاره کرد، ایمان بسیار قوی و راسخ ایشان بوده و این نکته بسیار با ارزشیه که در هر شخصی یافت نمی‌شود.
وی گفت: وفای آن حضرت نسبت به امام زمانش، نکته بسیار بااهمیت و مسئله مهمیه که باید به آن اشاره کرد، امثال ما شاید به سادگی از این نکته بگذریم اما اگر به آیات قرآن دقت کنیم، می بينم در مورد وفای به عهد انسان اشاره شده و مفهوم بسیار عمیقی است که نمی‌شود از آن به سادگی گذشت.
 
حجت‌الاسلام قدردان اظهار کرد: حضرت عباس به عهد امامت وفا کرده است و این مسئله ساده‌ای نبوده و نمودش در حادثه کربلا این بوده که آنجایی در شط فرات از آب می‌نوشیده اما وفا میکنه و از آن آب نمی‌نوشد و تا لحظه آخر به عهد خودشان با امام معصوم(ع) وفا می‌کند.
این فعال رسانه‌ای بیان کرد: اگر ایثارگری حضرت عباس(ع) را با زندگی‌های امروزی تطبیق بدهیم شاید بهتر درک بکنیم که ایثار ایشان چه جایگاه و ارزشی دارد، در جوامع امروزی می‌گویند "مال خودم، مال خودم و ملل دیگری هم مال خودم" این دقیقا معنی مفهوم ضدایثار است.
 
وی افزود: ایثار یعنی اینکه ما بخاطر دیگران، دین، امام، انسانیت از حق خودمان بگذریم ولی جوامع امروزی مخالف ایثار می گوید شما از حق دیگران هم بگیر و برای خودت هم استفاده بکن، خب متاسفانه امروزه روحیه ایثار در برخی از اقشار و تیپ‌های اجتماعی بسیار ضعیف و در اصطلاح سعی دارند سکه روی سکه خودشان بگذارند اما به شخصیتی مثل حضرت عباس(ع) که نگاه می‌کنیم
 
حجت‌الاسلام قدردان گفت: چهار برادر از حضرت ام‌البنین بوده و علقه خونی و قرابت بیشتری با هم‌دیگر داشتند اما ابوالفضل العباس علیه‌السلام هر سه برادر خودشان را در راه امام سوم به میدان فرستاد که آنها همراه با خودش به شهادت رسیدند و این خود یکی از جلوه‌های مهم ایثار است که ابوالفضل العباس علیه‌السلام هم از خودش و هم از برادرانش گذشتند برای اینکه آن هدف والای امام حسین(ع) محقق بشود.
 
وی عنوان کرد: مواجهه نسل جوان با اهل بیت(ع) یک مواجهه فطری است، یعنی هر جایی که این محبت و معرفت درست عرضه شده باشد تشکل‌های پرجمعیت و قوی با حضور تعداد زیادی از نسل جوان و نوجوان مشاهده می‌شود؛ در بعد محبت امروز در شرایط خوبی هستیم و این مهم باید روز به روز بیشتر شود، اما در بعد معرفت و احیای امر اهل بیت علیهم السلام و معارف‌شان جای کار وجود دارد و هنوز عده زیادی از نوجوانان و جوانان بهره کافی از این سفره پرنعمت نبرده‌اند.
 
حجت‌الاسلام قدردان تاکیدکرد: نقش پررنگ حضرت اهل بیت (ع)در جبهه‌ها از شگفت انگیزترین بخش‌های جنگ محسوب می‌شود، افرادی که یکی از اعضای بدن خود را از دست، می‌دادند خود را با قمر منیر بنی هاشم مقایسه می‌کردند و دست از جبهه‌ها نمی‌کشیدند، در خاطره‌ای نقل شده یکی از جانبازان عزیز که دست خود را در عملیات از دست داده بود را توصیه به مرخصی و برگشتن به عقب می‌کنند اما او اصرار می‌کند که مگر حضرت عباس با یک دست نجنگید و نفرمود : مگر نفرمود: «والله ان قطعتمو یمینی، انی احامی ابدا عن دینی»؛ از این دست وقایع که الهام گرفته از شخصیت بی نظیر ابوالفضل‌العباس بوده، زیاد نقل شده است.
وی بیان کرد: اگر به نمادهای سنتی هیئات دقت کنید کارهایی مثل علم‌کشی یا سقایی که در دسته‌های عزاداری و مراسمات آیینی و حتی غیرآیینی مرسوم می‌شود نشان دهنده الهام‌بخش بودن ایشان برای جوانان و نوجوانان است، هم‌چنین اشعار و عناوین هیئات که با نام حضرت عباس متبرک شده‌اند نیز شاهد دیگری بر این محبوبیت و تاثیرپذیری است.
 
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: به طور کلی راه طی شده راه پرافتخاری است و راهی که تا محقق شدن الگوی حضرت عباس در بصیرت، وفاداری و ایمان باید طی شود مسیری طولانی که باید از خداوند مدد گرفت و آن را در سلوک اجتماعی طی کرد.
 
انتهای پیام/م.ب
کد مطلب: 1770
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما