نگاهی به یکی از مهم ترین ظرفیت های آبزی پروری؛

صنعت میگو آینده طلایی شیلات سیستان و بلوچستان/ سرمایه گذاری مطمئن و ارز آور در راستای اقتصاد مردم مکران است

صدای بلوچ , 12 خرداد 1399 ساعت 8:04

پرورش ميگو در چابهار آينده اي روشن در پيش رو دارد و در صورت توجه كافي به اين صنعت مي توان بسياري از مشكلات را در سیستان و بلوچستان در زمينه اشتغال و همچنين عمران سواحل مكران برطرف كرد.


به گزارش صدای بلوچ به نقل از چهاربهاران، آب و هوای سواحل مکران در جنوب سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و بر اثر بادهای موسمی مونسون متعادل است و همین وضعیت زمینه لازم را برای آبزی پروری فراهم کرده است.

سابقه پرورش میگو در جنوب استان سیستان و بلوچستان به دهه ۷۰ بر می گردد که به صورت پایدار توسط شیلات در منطقه بریس انجام شد، مطالعات برای اولین مجتمع صنعتی پرورش میگو انجام شد و فاز اجرایی آن از اواسط دهه ۷۰ آغاز شد و سال ۷۸ به صورت رسمی به بهره برداری رسید.

این مجتمع با چهار هزار هکتار در منتهی الیه جنوب شرق کشور در حد فاصله تقریباً ۱۱۰ کیلومتری شهر چابهار و در محدوده رودخانه باهوکلات در مرز پاکستان قرار گرفته است در این مجتمع امکان اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفر و تولید حدود ۵ هزار تن میگو در هر دوره وجود دارد که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.
 
پرورش ميگو، صنعت ارزآور و اشتغال زا
حمیدرضا نصيري؛ معاون آبزي پروري شيلات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به اینکه صنعت آبزی پروری میگو در شهرستان چابهار از ابتدای شروع تاکنون فراز و فرودهای بسیاری داشته است بیان کرد: صنعت آبزی پروری میگو با رویکرد اینکه در مناطق سواحل جنوب کشور و مناطق مرزی و سازگاری با زمین های شور و آب دریا می تواند باعث ایجاد اشتغال در منطقه شود و یک محصول صادراتی و ارزآور است.
 
وی افزود: در دهه هفتاد با توجه به شرایط سرمایه گذاری قابل توجه توسط بخش دولتی و همچنین ایجاد زیرساخت های انجام شده و به دنبال آن با فراخوان ها، بخش خصوصی سرمایه‌گذاری را آغار کرد.
 


چالش های صنعت میگو در چابهار
معاون آبزي پروري شيلات با بیان اینکه آبزی پروری در شهرستان چابهار در طول بیست سال اخیر با چالش های فراوانی دست و پنجه نرم کرده است تصریح کرد: اولین مسئله و مشکل آبزی پروری میگو در منطقه ما از سال۸۰ شروع شد، تا قبل از سال ۸۰ قیمت میگو فوق العاده مناسب و جذب کننده بود اما از سال ۸۰ همزمان با حوادث ۱۱ سپتامبر و بعد از اینکه تعدادی از کشورهایی که تولید کننده میگو بودند و یا در گذشته درگیر بیماری بودن از دوره بیماری خارج شدند و کشورها که تازه می خواستند وارد صنعت شوند یک جهش توسعه خیلی زیادی به کارشان دادند.
 
وی ادامه داد: از جمله این کشورها در جنوب شرق آسیا چین بود که باعث شد عرضه میگو در بازار زیاد شود و قیمت جهانی میگو یک افت قابل توجهی داشته باشد.
 
نصیری گفت: تا قبل از سال ۸۰ قیمت میگو در محل مزرعه حدوداً ۵ هزار تومان بود و قیمت تمام شده آن ۲ هزار تومان بود و سودآوری فوق‌العاده‌ای داشت اما در سال ۸۰ قیمت‌میگو به ۲۷۰۰ تومان رسید یعنی افت ۵۰ درصد داشت و باعث شد افرادی که بر اساس شرایط توجیه اقتصادی وارد صنعت شده بودند تجدید نظر کنند.
 
صنعت میگوی چابهار در طوفان گونو از چرخه تولید باز ماند
 وی با بیان اینکه صنعت میگوی چابهار در طوفان گونو بسیار متضرر شد اذعان کرد: در خرداد سال ۸۶ شاهد طوفان گنو بودیم طوفان گونو یک پدیده کم نظیر بود که با حجم زیادی از بارندگی باعث شد که کل سایت میگو زیر آب رود و صدمات بسیاری به تجهیزات و زیرساخت های مزارع وارد کند.
 
معاون آبزي پروري شيلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: بعد از طوفان گونو شاهد بروز بیماری ویروسی لکه سفید بودیم این بیماری یکی از اصلی ترین بیماری های مهلک و با صدمه خیلی زیاد به صنعت است که اولین بار در سال ۸۱ در آبادان و در سال ۸۴ در بوشهر و در سال ۸۷ در چابهار اتفاق افتاد.
 


گونه میگوی ایرانی در سال ۸۷ جایگزین گونه هندی شد
وی با اشاره به اینکه تا سال ۸۷ گونه پرورش میگوی کشور گونه میگو هندی بود اظهار کرد: پس از سال ۸۷ بر اساس سیاست سازمان شیلات تغییر گونه اتفاق افتاد و گونه قانونی جایگزین میگو هندی شد بیماری در سال های ۹۰ الی ۹۴ و حتی سالهای اخیر با شدت و ضعف هایی شاهد بودیم و همین مسئله باعث افت قیمت در سال ۸۰ و باعث بدهی ها و جریمه های بانکی برای تولیدکنندگان شد.

نصیری گفت: خسارت هایی که به زیرساخت ها و مزارع طی جریان طوفان گونو و حتی سیل ۹۸ وارد شد؛ اعتبارات متناسب چه در قالب تسهیلات بلاعوض و یا ارزان قیمت به بهره برداران داده شود تا بهره‌بردار بتواند مزرعه اش را احیا کند.
 


سایت پرورش میگو به مدار تولید باز می‌گردد
وی عنوان کرد: از جمله راهکارهایی که بهره بردار و بخش‌های حاکمیتی باید سهم خودشان را داشته باشند و پیگیری کنند نهاده‌های تولید کیفیتشان ارتقا پیدا کند یکی از این نهاده ها بحث بچه میگو با کیفیت است که برای بچه میگو با کیفیت از مراکز مولدسازی استفاده شود که به لحاظ ژنتیکی این موضوعات را مدنظر داشته باشند.
 
معاون آبزي پروري شيلات استان با اشاره به مزارع درحال ساخت گفت: از جمله مزارعی که در حال ایجاد است و این موضوع به آنها تاکید شده و آنها را رعایت می‌کنند مجتمع کشت و صنعت مکران در منطقه گوردین واقع شده و در حال ساخت است.

وی خاطر نشان کرد: صنعت آبزی پروری میگو یک صنعت بسیار مهم است و البته مسائل و مشکلات متنوعی که با آن درگیر است باید تمهیدات لازم برای این موضوع فراهم شود یکی از موضوعاتی که ما پیشنهاد می دهیم این است که فعالیت و سرمایه گذاری را برای سرمایه گذار جذاب کنیم، به طور مثال ساز و کار آسان شود که سرمایه گذار به راحتی بتواند کار کند یا از فرصت منطقه آزاد برای ارزان تر شدن هزینه های تولید استفاده کنیم.


کد مطلب: 1174

آدرس مطلب: https://www.sedayebalooch.ir/interview/1174/صنعت-میگو-آینده-طلایی-شیلات-سیستان-بلوچستان-سرمایه-گذاری-مطمئن-ارز-آور-راستای-اقتصاد-مردم-مکران

پایگاه خبری - تحليلی صدای بلوچ
  https://www.sedayebalooch.ir