۰
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۹
امام جمعه شهرستان دلگان:

بسیج تجلی قدرت نرم نظام اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین عظیم بامری گفت: بسیج تجلی قدرت نرم نظام اسلامی و پیشران بی بدیل تولید قدرت نرم در کشور است.
بسیج تجلی قدرت نرم نظام اسلامی است
حجت الاسلام والمسلمین عظیم بامری در گفتگو با صدای بلوچ، بیان کرد: فرارسیدن هفته بسیج، فرصت مغتنم و ارزشمندی است تا یک بار دیگر به ماهیت ، فلسفه چرایی و چگونگی شکل گیری پدیده بسیج در انقلاب اسلامی پرداخته شود، چرا که بسیج به تعبیر مقام معظم رهبری ذخیره تمام نشدنی ملت ما است.

امام جمعه شهرستان دلگان تصریح کرد: بسیج تجلی قدرت نرم نظام اسلامی و پیشران بی بدیل تولید قدرت نرم در کشور است، امروز مولفه های قدرت سخت به شدت تحت تأثیر مولف های قدرت نرم قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: در یک تفاوت معنادار و آشکار می توان قدرت نرم را مکمل اصلی در پیروزی قدرت سخت و مصادیق آن دانست، قدرت سخت از جنس تهدید، اجبار و اضطرار است ولی قدرت نرم از جنس تشویق، ترغیب و اقناع سازی است.

حجت الاسلام بامری افزود: قدرت سخت رویکرد اقتصادی و نظامی دارد، ولی قدرت نرم رویکرد فرهنگی دارد، قدرت سخت واقعیت محسوس ولی قدرت نرم واقعیت تصویر و نماد است، این بر مبنای اطلاعات ، داده ها و اخبار است.

امام جمعه دلگان عنوان کرد: و آن بر مبنای اعتماد سازی و اعتبار است ، آن یکی دولت ها را به صورت مستقیم نشانه می گیرد و این یکی جامعه و افکار عمومی را هدف قرار می دهد، آن منشأ کارکردش دستوری است،و این غیر دستوری و فکری است.

وی گفت: آن رویکردش بین المللی و این یکی می تواند کوچکتر باشد ، این تفاوت ماهیتی راهبردی را گفتیم تا اکنون روشن شود که وقتی مقام معظم رهبری می فرماید:« دشمن برای پیروزی در جنگ اقتصادی نیازمند پیروزی در جنگ تحریف است» ، بدانیم که مولفه های سخت مثل جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن به شدت تحت تأثیر عملکرد قدرت نرم یعنی تحریف با جنگ اراده ها با جنگ روایت ها با جنگ شناختی است.

امام جمعه دلگان افزود: بسیجی بودن یک ارزش و آمادگی برای دفاع از حقشناسی ، حق پرستی و پاسداری و صیانت از حق است ، می توان مفهوم بسیج را با مفاهیمی مانند انصار و مهاجران ، اصحاب امام زمان (عج) ، مرزبانان توحید ، شیفتگان خدمت، تشنگان ولایت ، پاسداران عدالت ، جنود الهی و حزب خدا تطابق داد و از آنها به بزرگی، بزرگواری،و کرامت یاد کرد.

حجت الاسلام بامری اضافه کرد: بسیج یک تفکر، فرهنگ و دکترین است و تولید کننده و تقویت کننده قدرت نرم با هدف ایجاد توسعه و عمل بخشیدن به انقلاب اسلامی یک تفکر است چرا که امام خمینی (ره) بزرگ پرچمدار بسیجیان عالم فرمود:«اگر در کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی، طنین انداز شود، چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد شد.

وی تصریح کرد: بدون تردید ایده و تفکر بسیج،فراتر از پدیده بسیج بوده است، در واقع ایده بسیج مقدم بر پدیده بسیج بوده و لذت بسیج در دوران هشت سال جنگ از دل دفاع مقدس به عنوان پدیده بیرون آمد، این پدیده از آن زمان تاکنون و تا ادامه و مانایی انقلاب ، پدیده ای رو به رشد و تکمیل یافتگی است.

امام جمعه شهرستان دلگان عنوان کرد: در واقع در این نگاه یک بار به پدیده بسیج آن چنان که هست نگاه می کنیم و یک بار آن چنان که باید باشد و بشود نگاه می کنیم که نگاه عقلانی و تکاملی نگاه دوم است.

حجت الاسلام بامری ادامه داد: بسیج بیانگر تداوم و استمرار ماهیت نهضتی در جامعه است، یعنی در تفکر بسیج این عنصر وجود دارد که در همه فرایندها و ساز و کارها یک بعد پیدا و یک بعد پنهان وجود دارد که می توان به شیوه صحیحی بعد پنهان و بالقوه را به صحنه کشید، در واقع کار بسیج از منظر پدیده بودن و فرایندی بودن ایجاد نوعی فوق العادگی در شیوه ها است.

وی افزود: همین کاربرد فوق در دفاع مقدس و پس از آن باعث شد موازنه های کلاسیک و مرسوم بخورد ، چون نوعی فوق العادگی و مرسوم در کار ایجاد کرد که معادلات معمول را به هم میزد، بسیج را می توان به مثابه یک ضریب فزاینده در موازنه های قدرت در نظر گرفت.

امام جمعه شهرستان دلگان بیان کرد: برتری یک نفر بر ۱۰ یا ۱۰۰ نفر در تاریخ و اعتقادات ما ریشه محکمی دارد، آن چه ضریب را ایجاد می کند نقش محتوایی است.

انتهای پیام
کد مطلب: 1539
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما