۰
پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۶:۱۷
گزارشی از معضل گندم‌کاران جنوب غرب سیستان و بلوچستان؛

زحمت ۶ ماهه گندم کاران دلگان بدون مزد ماند/ هفت خوان کشاورزان برای رسیدن به پول محصول

کشاورزان دلگان سیستان و بلوچستان علی رغم اینکه به صورت تضمینی محصول گندم خود را فروخته اند که تاکنون پس از گذشت ۲۰ روز پولی دریافت نکرده اند.
زحمت ۶ ماهه گندم کاران دلگان بدون مزد ماند/ هفت خوان کشاورزان برای رسیدن به پول محصول
به گزارش صدای بلوچ، اغلب مردم دلگان سیستان و بلوچستان به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند، به نحوی که ۲۸ هزار از اراضی این شهرستان به کشت محصولات زراعی و باغی اختصاص داده شده است.

از این مقدار، ۶ هزار هکتار به کشت گندم اختصاص یافته به طوریکه شهرستان دلگان در سال های اخیر یکی از قطب های تولید این محصول استراتژیک بوده است.

گندم کاران این منطقه پس از شش ماه از زمان کاشت تا برداشت، از این محصول که رزق سفره خود و هم وطنانشان است ، مراقبت می کنند.

با این حال کشاورزان به امید اینکه سود زحمات چند ماهه خود را ببیند گندم خود را به صورت تضمینی به دولت می فروشند، تا هم از سر واسطه ها راحت شوند و هم به امید اینکه پول برداشت محصول خود را در موعد مقرر دریافت کنند، اما اکنون که نزدیک به بیست روز تا یک ماه از فروش محصولشان می گذرد و هنوز مزد زحمات چند ماهه خود را نگرفته اند.

محمد صدیق نیا یکی از کشاورزان شهرستان دلگان در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ بیان کرد: بیست روز قبل گندم خود را تحویل سوله های گندم در شهرستان دلگان داده ایم، اما هنوز خبری از پول محصولاتمان نیست.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه از لحظه کاشت تا برداشت با سختی و مشقت های فراوان محصول گندم را به فروش رسانده ایم اما اکنون که موعد فرارسیدن نتیجه چند ماهه ما است، هیچ کجا جوابگوی ما نیستند.

این کشاورز بلوچ تصریح کرد: گویا برای دریافت پول گندممان که نتیجه زحمات چندین ماهه است هفت خوان رستم را از ادارات دولتی شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان رد کنیم.

گندم ما کشاورزان را به انبار غله استان سیستان و بلوچستان تحویل می دهند که از بیستم اردیبهشت ماه امسال تاکنون پول این محصول را دریافت نکرده ایم.

صدیقی نیا خاطرنشان کرد: از شما خبرنگاران تقاضا داریم که مشکل کشاورزان گندم کار این شهرستان را انعکاس دهید و از مسئولان تقاضا داریم تا نسبت به رفع معضل ما اقدام کنند.

رفعت پور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلگان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: خرید گندم کشاورزان گندم این شهرستان به عهده اداره تعاون دلگان و آنها هم به سازمان غله استان سیستان و بلوچستان به فروش می رسانند.

وی با اشاره به اینکه اداره جهاد کشاورزی دلگان این معضل گندم کاران شهرستان را پیگیری کرده است، خاطرنشان کرد: تا ۲۱ اردیبهشت ماه پول کشاورزانی که محصول خود را فروخته اند، واریز شده و از بقیه هم پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 1155
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما