۰
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۲
در نامه ای خطاب به رئیس جمهور مطرح شد؛

گلایه های منتخبین مردم سیستان وبلوچستان در مجلس شورای اسلامی از افتتاح طرح های سوری

دو تن از نمایندگان منتخب مردم سیستان وبلوچستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص پروژه انتقال آب با لوله به دشت سیستان در پی پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان گفتند: از حضرتعالی استدعا داریم تا رفع محدودیت ها و مشکلات موجود از افتتاح پروژه حتی در سطوح محدود خوداری فرمائید.
گلایه های منتخبین مردم سیستان وبلوچستان در مجلس شورای اسلامی از افتتاح طرح های سوری
به گزارش صدای بلوچ به نقل از عصرهامون، دو تن از نمایندگان منتخب مردم سیستان وبلوچستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص پروژه انتقال آب با لوله به دشت سیستان با انتشار بیانیه ای به حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان گفتند: از حضرتعالی استدعا داریم تا رفع محدودیت ها و مشکلات موجود از افتتاح پروژه حتی در سطوح محدود خوداری فرمائید.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

جناب اقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید، پروژه انتقال آب با لوله یکی از مهمترین پروژه های مهم و ملی در منطقه سیستان می باشد که بخش عمده ای از فاز یک انتقال از مخازن چاه نیمه به نواحی مختلف با نصب ایستگاههای پمپاژ و خطوط انتقال اجراءگردیده است، بدلیل نگرشی یک جانبه در طراحی، اجرا و بهره برداری های انجام شده در سال زراعی جاری در برخی نواحی مسایل و مشکلات پروژه توسط نمایندگان کشاورزان و تعدادی از معتمدین منطقه دربازدید و جلسات حضوری جناب آقای دکتر خاوازی وزیر محترم جهاد کشاورزی و جناب آقای مهندس کشاورز سرپرست سابق وزارت جهاد کشاورزی در منطقه سیستان ارایه گردیده و از نگرانی های جدی مردم بلاخص کشاورزان منطقه می باشد.

لذا از حضرتعالی استدعا داریم تا رفع محدودیت ها و مشکلات زیر از افتتاح پروژه حتی در سطوح محدود خوداری فرمائید.

1- عدم توجه عوامل اجرائی پروژه به سهم آب کلیه کشاورزان در روستا ها و تاکید آنها بر حق آبه املاک استیجاری، مدیری و اسناد کارافه دهه 30 و 40 و عدم توجه به حق آبه های عرفی از نگرانی های عمده ای کشاورزان می باشد که ضرورت دارد عوامل اجرائی به این مهم توجه و بازنگری اساسی در این مورد انجام شود تا کلیه کشاورزان از مواهب این پروژه مهم بهره مند شوند. عدم توجه به این مهم مشکلات اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی را بدنبال خواهد داشت.

2- عدم توجه عوامل اجرائی پروژه به نیازها و توانمندی های کشاورزان و تاکید آنها بر تشکیل گروههای هم آب و تجمیع در یک مکان برای بهره برداری مشترک از آب با اجرای سیستم آبیاری مشترک و الگوی کشت مشترک، متاسفانه دغدغه اصلی کشاورزان می باشد، لذا ضرورت دارد عملیات اجرایی انتقال آب( فاز 1) تا مزرعه هر بهره بردار و تحویل آب بصورت حجمی براساس توزیع زمانی مشخص در یک مکان مشخص(استخر ذخیره آب داخل مزرعه هر کشاورز) تحویل داده شود تا مدیریت بهره برداری از آب با آرامش در داخل مزرعه توسط خود کشاورز انجام شود.

3- با توجه به اینکه اجرای فاز یک پروژه در اراضی کشاورزان بدون توجه به الزامات حقوقی و همچنین عدم توجه به ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک در مسیر خطوط انتقال انجام گردیده است، قطعا در افق نه چندان دور مشکلات حقوقی و فنی بوجود خواهد آمد که ضرورت دارد در این مورد بازنگری اساسی قبل از افتتاح پروژه انجام شود.

4- با توجه به اینکه پروژه انتقال آب به اراضی کشاورزی در کمتر از یک سوم اراضی منطقه و بصورت متمرکز در نواحی مختلف اجرا می شود، و بگفته متخصصان و صاحب نظران این موضوع تاثیر عمده ای بر کلیه اکوسیستم های زراعی و طبیعی و بطور کلی زیست بوم منطقه خواهد داشت، لذا توجه علمی، فنی و اجرائی به این مهم از الزامات پایداری و بهره برداری اثر بخش پروژه مهم انتقال آب و بطورکلی پایداری منطقه سیستان خواهد بود. که ضرورت بازنگری قبل از افتتاح پروژه در موارد فوق الزامی است.

5- تامین 400 میلیون متر مکعب آب از مخازن چاه نیمه ها و تحویل آب مطمئن و مستمر به کشاورزان از این مخازن، از مهمترین موضوعات این شبکه می باشد که بازبینی و شفاف سازی تامین و تعادل بخشی آب تا ایستگاههای پمپاژ بدلیل مشکلات در طراحی و جانمایی ایستگاه های اصلی موضوعات قابل تامل قبل از افتتاح پروژه می باشد.

6- موضوع بهره برداری و نگهداری بهینه و پایدار شبکه از مهمترین دغدغه ها و نگرانی های پروژه می باشد. لذا ضرورت دارد قبل از افتتاح پروژه سازمان مدیریت، بهره برداری و نگهداری پروژه جهت مدیریت متمرکز و برنامه ریزی جهت مشارکت کشاورزان در قالب تشکل های مورد نیاز در کلیه سطوح تصمیم گیری،در منطقه ایجاد شود و کلیه اختیارات و وظایف دستگاههای اجرائی ذیربط این پروژه در این سازمان به منظور پاسخگویی متمرکز و عملیاتی گردد.

اوامر جنابعالی در عدم افتتاح پروژه تا رفع کامل نواقصات کلی خواسته همه بزرگان منطقه : علما ، ائمه محترم جمعه ، نمایندگان ملت ، نخبگان و خصوصا کشاورزان نجیب و صبور سیستان می باشد.

فداحسین مالکی، نماینده منتخب مردم شریف زاهدان در مجلس شورای اسلامی

محمد سرگزی منتخب مردم شریف سیستان در مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام/
کد مطلب: 1122
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما